لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

هشدار عربستان به شهروندان این کشور درباره انتشار اسناد ویکی‌لیکس


عربستان سعودی از شهروندان خود خواست، اسنادی را که وبسایت ویکی‌لیکس از روز جمعه اقدام به انتشار آنها کرده است، به اشتراک نگذارند.

ویکی‌لیکس اعلام کرده که بیش از ۵۰۰ هزار سند دیپلماتیک عربستان سعودی را منتشر خواهد کرد و در گام نخست نیز حدود ۶۱ هزار سند را بر روی اینترنت قرار داده است.

خبرگزاری رویترز روز شنبه، ۳۰ خرداد واکنش وزارت خارجه عربستان سعودی به این اقدام ویکی‌لیکس را بازتاب داده است که به شهروندان این کشور نسبت به انتشار یاد شده هشدار می‌دهد و عنوان می‌کند که این اسناد «می‌تواند جعلی باشد».

با این حال چنان‌چه رویترز می‌گوید اطلاعیه وزارت خارجه عربستان سعودی هم که در توییتر منتشر شده است، به طور مستقیم اعتبار این اسناد را رد نمی‌کند.

ویکی‌لیکس ادعا می‌کند، اسنادی که منتشر کرده مکاتبات سفارتخانه‌های عربستان سعودی در کشورهای مختلف با دولت سعودی بوده و برخی از آنها مواضع این کشور در قبال مسائل منطقه‌ای را آشکار می‌کند.

رویترز در ادامه می‌نویسد، حکومت سلطنتی عربستان سعودی به شدت درباره انتقادات عمومی حساس است و شماری از فعالان را به خاطر مواضعشان علیه خاندان سلطنتی عربستان زندانی کرده است. از این رو نظارت شدیدی بر رسانه‌های داخلی دارد.

اطلاعیه روز شنبه وزارت خارجه عربستان سعودی تنها واکنش رسمی حکومت عربستان سعودی به اقدام ویکی‌لیکس بوده که رسانه‌های دولتی و غیردولتی این کشور آن را نادیده گرفته‌اند.

وبسایت ویکی‌لیکس پیش از این هزاران سند منسوب به دولت آمریکا را منتشر کرده بود که برخی از آنها به عربستان سعودی نیز ارتباط پیدا می‌کند. از جمله یکی از این اسناد بیان می‌کرد که پادشاه سابق عربستان از ایالات متحده خواسته است که جهت نابودی تأسیسات اتمی جمهوری اسلامی به ایران حمله کند.

XS
SM
MD
LG