لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

روایت روزنامه‌ها از انتشار اسناد ویکی‌لیکس علیه عربستان


اقدام ویکی لیکس در انتشار اسنادی دولتی عرستان سعودی بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های یکشنبه ایران داشته است. روزنامه اعتماد آن را «موج اسناد علیه سعودی» توصیف کرده و روزنامه قانون با تیتر «اسرار سعودی‌ها» گزارشی در این باره منتشر کرده است.

روزنامه جوان در تیتر یک خود با اشاره به «افشای نیم میلیون سند علیه سعودی»، به موضوع یکی از اسناد درباره تأمین هزینه تحصیل فرزند عطاءالله مهاجرانی اشاره کرده است.

روزنامه کیهان نیز با معرفی عطاءالله به عنوان یکی از معترضان سال ۸۸، سند منتشر شده در ویکی لیکس درباره تأمین هزینه تحصیل فرزند وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی دوره اصلاحات را نشانه «ارتباط فتنه‌گران با دربار آل‌سعود» ارزیابی کرده است. این روزنامه همچنین به سندی درباره سفر فائزه هاشمی به عربستان اشاره کرده و نوشته است: فائزه هاشمی «در ضیافت خصوصی شام در ریاض در تاریخ ۱۳ژوئن [۱۹۹۹]، که توسط همسر ولیعهد تدارک دیده شده بود، به مدت ۳۰ دقیقه برای میزبانان سخنرانی کرد آن هم درحالی که تغییرات فائزه، او را غیرقابل شناسایی ساخته بود. او با کت و شلوار ملروز و مویی کوتاه در این مراسم حاضر شده بود.»

روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «ورود زنان غیرایرانی مجاز، زنان ایرانی ممنوع»، ضمن اشاره به تداوم ممنوعیت ورود زنان به استادیوم آزادی برای تماشای مسابقه والیبال ایران و آمریکا، از انتقاد شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور، به تداوم «ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها» خبر داده است.

روزنامه ایران در تیتر یک خود «حرمت‌شکنی» را «آفت جدید فضای سیاسی» ایران توصیف کرده و ضمن انتشار نظر شماری از چهره‌های سیاسی و اجتماعی در این باره از قول حمیدرضا جلایی‌پور نوشته است: «معلوم است که تندروها مورد حمایت شبکه پنهان هستند. این اعتراض‌ها کار یک نیروی اجتماعی نیست.»

روزنامه آفتاب یزد اظهارات محمد تقی مصباح یزدی علیه بیت آیت‌الله خمینی و اکبر هاشمی رفسنجانی را مورد توجه قرار داده و نوشته است این روحانی نزدیک به جبهه پایداری گفته است: «در سال‌های ابتدای بعثت، از جمله ماجرای وفات رسول خدا، بسیاری از بستگان و اصحاب پیامبر رفوزه شدند. آن امتحان برای ۱۴۰۰ سال پیش بود و از آن زمان جامعه رشد بیشتری کرده است. آن زمان برخی بستگان پیامبر عامل انحراف بودند و رفوزه شدند و اکنون برخی بستگان امام خمینی.»

روزنامه شهروند ضمن انتشار گزارشی درباره تصمیمات تازه سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درباره چگونگی واردات دارو به ایران، این تصمیمات را سبب شکسته شدن «انحصار واردات دارو» ارزیابی کرده است.

این روزنامه با تاکید براینکه «شکسته شدن انحصار واردات دارو موضوع قابل تاملی است»، نوشته «از یک سو گفته می‌شود که این اقدام منجر به کاهش قیمت داروهای خارجی می‌شود، از سوی دیگر این انتقاد بر آن وارد می‌شود که واردات دارو با این روش، مسئولیت شرکت تولیدکننده دارو را همراه نخواهد داشت.»

روزنامه اعتماد ضمن انتشار گزارشی از برگزاری «نشست تبیین مشارکت محدود دانشگاه‌ها در حل مسائل اجتماعی و سیاسی» در دانشگاه علامه تهران، از قول محمد قانعی راد یکی سخنرانان این نشست نوشته است: «دانشگاه امروز دچار افسردگی است؛ دانشگاهی به خاطر اتفاقات گذشته و مضطرب از اتفاقات آینده. برای احیای روح دانشگاه باید استقلال دانشگاه و آزادی آکادمیک آن به رسمیت شناخته شود. مبحثی نظیر انتخاب روسای دانشگاه‌ها و ارتقای اساتید باید بر عهده نهادی مستقل با نام پارلمان دانشگاه باشد که در آن تصمیم‌گیری‌ها با حضور اعضای منتخب دانشگاه‌ها صورت گیرد. هم قدرت باید به دانشگاه باز گردد و هم جنبش دانشجویی به رسمیت شناخته شود. جنبش نه به معنای قدیمی شیشه شکستن و های و هوی بلکه به معنای ورود دانشجویان به دیالوگ برای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های آنان.»

روایت روزنامه‌های ایران از انتشار اسناد ویکی لیکس علیه عربستان

روزنامه اعتماد در تیتر یک خود از «موج اسناد علیه سعودی» گزارش داده و نوشته است: «یک بار دیگر جولیان آسانژ، مدیر سایت افشاگر ویکی‌لیکس از پناهگاه خود در سفارت اکوادور در لندن یک بمب دیجیتالی دیگر را در جهان منفجر ساخت» و این‌بار با «این اسلحه فوق مدرن اطلاعاتی خود دولت عربستان سعودی را نشانه گرفته و دست به انتشار اسنادی زده است که پرده از اقدامات عربستان سعودی در خاورمیانه برمی‌دارد.»

به نوشته این روزنامه «ویکی‌لیکس در اسنادی که در روز ١٩ ژوئن منتشر کرده مدعی شده است که توانسته به نیم میلیون سند از دیپلمات‌های عربستان دسترسی پیدا کند که نشان می‌دهند طی سال‌های گذشته دیپلمات‌های سعودی در مناطق مختلف جهان چه پیغام‌هایی را ردو بدل کرده‌اند. ویکی‌لیکس در بیانیه خود خبر داده است که فعلاً در نخستین اقدام ۶۰ هزار تا از این سندها را منتشر کرده است اما تفاوتی که این اسناد نسبت به اسناد افشا شده گذشته ویکی‌لیکس دارند، این است که این‌بار ویکی‌لیکس اسنادی را با زبان عربی منتشر کرده است و حتی می‌توان گفت تقریباً تمامی اسناد به زبان عربی هستند و همین موضوع باعث شده رسانه‌های بین‌المللی در بررسی ابعاد اطلاعات این اسناد به کندی عمل کنند.»

روزنامه اعتماد با اشاره به اینکه «در سربرگ اسناد» تازه منتشر شده ویکی لیکس «علامت سبز پادشاهی عربستان سعودی یا وزارت امور خارجه این کشور قابل مشاهده است و حتی برخی ازاین اسناد مهرهایی با طبقه‌بندی بالای محرمانه یا فوق محرمانه دارند»، نوشته است: «هنوز روشن نیست که ویکی‌لیکس چگونه به این اسناد دست یافته است. با وجود این، شواهد نشان می‌دهد این اسناد مربوط به حمله اخیر هکری به وزارت امورخارجه عربستان بوده که توسط ارتش سایبری یمن صورت گرفته است.»

این روزنامه با اشاره به اینکه «در مجموع این اسناد پرده از مواضع کاخ سعودی به رقابت‌های دیرینه‌ای که میان تهران و ریاض وجود دارد، برمی‌دارد» تاکید کرده که این اسناد «نشان می‌دهد که عربستان سعودی چگونه بسیاری از سیاست‌های خود را برای مقابله با ایران و تهدید فرضی شیعی تنظیم کرده است.»

روزنامه اعتماد به ویژه به اسنادی اشاره کرده که «مهار ایران» موضوع آن است و نوشته «اسناد سری وزارت امور خارجه عربستان سعودی که در پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس منتشر شده، نشان می‌دهد سفارت این کشور در تهران گزارش‌های دوره‌ای درباره اخبار داخلی ایران، خبرهای نشریات و مذاکرات هسته‌ای برای ریاض ارسال می‌کند.»

به نوشته این روزنامه «یکی از این اسناد که به سال ۲۰۱۲ برمی‌گردد نشان از شک و تردید عربستان سعودی در مورد مذاکرات هسته‌ای با ایران دارد. در پیامی که از سوی سفارت امور خارجه عربستان سعودی در تهران به ریاض فرستاده شده، آمده است که پیام‌هایی از سوی یک میانجیگر ترک که نامش ذکر نشده از سوی آمریکا به ایران ارسال شده است» و همچنین یکی از «اسناد سری وزارت امور خارجه عربستان سعودی نشان می‌دهد عربستان از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواسته است تا در صورتی که اتحادیه اروپا واردات نفت خام از ایران را تحریم کند، این کشورها کاهش صادرات ایران را جبران کنند.»

به نوشته اعتماد همچنین شماری از اسناد تازه منتشر شده ویکی لیکس «تأیید می‌کنند روابط ایران و جنبش حماس یکی از مسائل مهم برای ریاض است» و «وزارت امور خارجه عربستان و سفارتخانه‌های این کشور در پایتخت‌های مختلف از جمله تهران خبرهای مربوط به روابط ایران با جنبش حماس را به‌طور ویژه پیگیری می‌کنند» و در یکی از این اسناد نیز به «تلاش کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای راضی کردن اسماعیل هنیه به خودداری از سفر به تهران» اشاره شده است.

«موضوع القاعده»، «رابطه پنهانی با اسرائیل»، «دخالت در لبنان»، «کنترل تحولات بحرین» و «شیعه‌ستیزی» سرفصل‌های مورد توجه روزنامه اعتماد در میان اسناد تازه منتشر شده ویکی‌لیکس است.

این روزنامه همچنین خبر داده است که «وزارت امور خارجه عربستان در برابر انتشار سیل‌آسای اسناد ویکی‌لیکس علیه ریاض ساکت ننشست و بلافاصله در صفحه توییتر خود از شهروندان این کشور خواست تا به این اسناد فاش‌شده توجه نکنند زیرا این اسناد جعلی هستند و تنها به دشمنان برای رسیدن به اهدافشان کمک می‌کند.»

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، در تیتر یک شماره یکشنبه خود ضمن انتشار گزارشی درباره «افشای نیم میلیون سند علیه سعودی» نوشته است: براساس یکی از اسناد منتشر شده در ویکی‌لیکس «سفارت عربستان در تهران مقامات سعودی را به سرمایه‌گذاری روی آشوب‌هایی خیابانی در ایران تشویق کرده‌ است.»

این روزنامه درباره چگونگی دسترسی ویکی‌لیکس به این اسناد نوشته است: «حدود یک ماه پیش گروه ارتش سایبری یمن اعلا م کرد هزاران سند را از وزارت خارجه عربستان سعودی هک کرده و آنها را به زودی منتشر می‌کند. به نظر می‌رسد این اسناد هم اکنون در اختیار سایت ویکی‌لیکس گذاشته شده تا منتشر شوند.»

روزنامه جوان همچنین نوشته است: «یکی از سندهای منتشر شده نشان می‌دهد سفارت عربستان در لندن هزینه تحصیل پسر عطاءالله مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات را تأمین کرده است. این سند که تاریخ آن برای ۱۰ اکتبر ۲۰۱۱ است هزینه بیش از ۱۲ هزار پوندی برای هر سال تحصیلی و هزینه‌ای بالغ بر ۴ هزار پوند برای مخارج زندگی فرزند مهاجرانی را تامین می‌کند.»

روزنامه کیهان هم در صفحه یک خود انتشار اسناد تازه ویکی‌لیکس را تاییدکننده ارتباط معترضان سال ۸۸ با عربستان توصیف کرده و در گزارشی با تاکید بر «ارتباط فتنه‌گران با دربار آل‌سعود» نوشته است: «یکی از سندهای منتشر شده ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که سفارت عربستان سعودی در لندن هزینه تحصیل پسر عطاالله مهاجرانی وزیر ارشاد دولت اصلاحات و از فعالان فتنه ۸۸ را تأمین کرده است.»

این روزنامه همچنین نوشته است: «در یکی از اسناد منتشر شده ویکی‌لیکس با عنوان زیبای صورتی به سفر فائزه هاشمی رفسنجانی برای شرکت در ضیافت شامی در ریاض پرداخته شده است» و در بخشی از این سند که مربوط به سال ۱۹۹۹ بوده، آمده است: «فائزه رفسنجانی، دختر رئیس جمهور سابق ایران، به عنوان معاون رئیس کمیته ملی المپیک ایران ... در ضیافت خصوصی شام در ریاض در تاریخ ۱۳ژوئن، که توسط همسر ولیعهد تدارک دیده شده بود، او به مدت ۳۰ دقیقه برای میزبانان سخنرانی کرد آن هم درحالی که تغییرات فائزه، او را غیرقابل شناسایی ساخته بود. او با کت و شلوار ملروز و مویی کوتاه در این مراسم حاضر شده بود.»


ورود زنان غیر ایرانی مجاز، زنان ایرانی ممنوع

روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «ورود زنان غیرایرانی مجاز، زنان ایرانی ممنوع»، ضمن اشاره به تداوم ممنوعیت ورود زنان به استادیوم آزادی برای تماشای مسابقه والیبال ایران و آمریکا، از انتقاد شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور، به تداوم «ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها» خبر داده است.

به نوشته این روزنامه «روز جمعه بازهم درهای سالن‌های والیبال روی زنان بسته ماند» و «با وجود وعده‌ها و اقدامات دولت، ۱۲هزار مرد و چهار، پنج نفر زن روز جمعه تماشاچی بُرد ایران مقابل آمریکا بودند؛ زنانی که به گفته خبرگزاری‌ها تابعیت ایرانی نداشتند و با پاسپورت غیرایرانی به سالن راه یافته بودند.»

روزنامه شرق با تاکید براینکه «با توجه به ممنوعیت ورود کلیه بانوان، از ورود خبرنگاران خانم» هم به سالن برگزاری مسابقه والیبال ایران و آمریکا جلوگیری شده، به نقل از خبرگزاری ایسنا نوشته است: «نیروهای یگان‌ ویژه تدابیر شدیدی را برای کنترل جمعیت اتخاذ کرده بودند. به‌طوری‌که از یک ساعت قبل از شروع مسابقه ورود خبرنگاران هم با مشکل مواجه شد» و جریان این مسابقه «برخورد سختگیرانه نیروهای حراست، حتی در جایگاه ویژه نیز ادامه داشت، به‌طوری‌که دوربین HD مستقر در این جایگاه در شلوغی شکست.»

این روزنامه درباره حضور چند زن و دختر نوجوان در جریان مسابقه والیبال ایران و آمریکا تاکید کرده است: درحالی‌که یک روز قبل از بازی ایران با آمریکا هنوز مسئولان فدراسیون برای ورود بانوان به سالن کشمکش داشتند و بعد هم حضور بانوان کنسل شد، چند بانوی تماشاگر در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی تهران بازی را از نزدیک تماشا کردند؛ تماشاگرانی که به قول بعضی‌ها پاسپورت ایتالیایی داشتند، اما با تکان‌دادن پرچم سه‌رنگ ایران، این تیم را تشویق می‌کردند» چرا که «براساس قوانین فدراسیون جهانی، ایران تعهد داده بود نمی‌تواند مانع از حضور بانوان با ملیت‌های خارجی به ورزشگاه شود.»

شرق نوشته است: «حضور همین چند خانم محدود کفایت می‌کند تا تهدید گرفته‌شدن میزبانی از ایران دست‌ِکم تا بازی بعدی از بین برود.»

به نوشته این رزنامه، شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده یک روز پس از مسابقه ایران و آمریکا و با تدام ممنوعیت ورود زنان تماشاگر به سالن ۱۲ هزار نفری آزادی، «پاسخ منتقدان خشمگینش را داد؛ پاسخی درخور به منتقدانی که سه روز پیش‌تر با تجمع مقابل وزارت ورزش خواهان عزل او بودند و ورود زنان به سالن‌های ورزشی را غیرشرعی می‌خواندند و در اعلامیه‌های تجمع اعتراض‌آمیزشان زنانِ خواهان تماشای بازی والیبال را هرزه نامیده بودند.»

شرق از قول شهیندخت مولاوردی نوشته است: «تمام این قیل‌وقال‌ها نه برای تماشای ورزش فوتبال و شنا و بوکس و کشتی، بلکه برای تماشای ورزش والیبال است که تا دو سال پیش منع خاصی نداشت و امری عادی تلقی می‌شده است.» اما «سؤال این است آیا در این دو سال شرایط و اوضاع و احوال تماشای این بازی‌ها تغییری اساسی پیدا کرده که حکم آن نیز باید مشمول تغییر شود؟ آیا با این اوصاف کشور خود را ناتوان از مدیریت و کنترل این موضوع ساده و تعبیه سازوکارها و ایجاد زیرساخت‌های لازم معرفی نمی‌کنیم؟ مگر در همین کشور طرح سالم‌سازی دریا پیاده نشده است؟ در همین سفرهای استانی و در سخنرانی‌های عمومی رئیس‌جمهور یا در اماکن مذهبی با اتخاذ تدابیر لازم زن و مرد در کنار هم حضور دارند، چه اتفاقی می‌افتد؟ چرا عده‌ای هنرشان پیچیده‌کردن مسائل و دشوار کردن حل آن است تا گرهی که با دست باز می‌شود را با دندان هم نتوان باز کرد؟»


خمینی‌ها «در امتحان پایداری‌ها رفوزه شدند»

روزنامه آفتاب یزد اظهارات محمد تقی مصباح یزدی علیه بیت آیت‌الله خمینی و اکبر هاشمی رفسنجانی را مورد توجه قرار داده و نوشته است این روحانی نزدیک به جبهه پایداری گفته است: «در سال‌های ابتدای بعثت، از جمله ماجرای وفات رسول خدا، بسیاری از بستگان و اصحاب پیامبر رفوزه شدند. آن امتحان برای ۱۴۰۰ سال پیش بود و از آن زمان جامعه رشد بیشتری کرده است. آن زمان برخی بستگان پیامبر عامل انحراف بودند و رفوزه شدند و اکنون برخی بستگان امام خمینی.»

این روزنامه با تاکید براینکه موضوع «رفوزه شدن» برخی از بستگان آیت‌الله خمینی «اشاره مستقیمی» به بیت بنیانگذار جمهوری اسلامی است نوشته است که این اظهارات «بسیار جای تأمل دارد و شاید با توجه به سوابق سیاسی که از سوی آیت‌الله مصباح یزدی سراغ داریم، و با علم به اینکه مطرح‌ترین چهره بیت امام که حضور فعالی در محافل مختلف دارد سید حسن خمینی است، به توان بخشی از روی صحبت‌های آیت الله مصباح یزدی را سیدحسن خمینی دانست، البته مطمئناً روی سخن وی می‌تواند افراد دیگری از این بیت نیز باشد، اما آنچه در سخنان اخیر مصباح یزدی ما را به فکر فرو می‌برد، اشاره بی‌پرده این‌چنینی او به بیت امام و یادگاران ایشان است.»

محسن غرویان، از شاگردان سابق و از منتقدان فعلی محمد تقی مصباح یزدی، به روزنامه آفتاب یزد گفته است: محمد تقی مصباح یزدی «با قرائت خودشان عده‌ای را که مورد قبول باشند مقبول اعلام می‌کند و عده‌ای را رفوزه» و «ایشان معمولاً می‌گویند که من بر اساس احساس تکلیف مسائل را مطرح می‌کنم، آقای مصباح باید توضیح بدهند که ملاک تشخیص تکلیف، چه کسی است» دچرا که «این منطقی نیست که ما تکلیفی را انجام بدهیم و وقتی می گویند این تکلیف را چه کسی تعیین می‌کند بگوید خودم.»

محمد تقی فاضل میبدی از روحانیان نزدیک به اصلاح‌طلبان به آفتاب یزد گفته است: «آیت‌الله مصباح یزدی در دوره احمدی‌نژاد می‌گفت که اطاعت از ایشان (احمدی‌نژاد) اطاعت از خداست، و یا ریاست جمهوری وی در ادامه ولایت رسول‌الله است، کسی این صحبت‌ها را فراموش نمی‌کند، در حالی که الان هیچکدام از این حرف‌ها را نه خودشان قبول دارند و نه دیگران قبول دارند. همه هم متوجه شدند، دولتی که ایشان ادامه راه رسول‌الله می‌دانستند در مسائل مالی چه مشکلاتی داشته است.»

این روزنامه از قول محمدتقی فاضل میبدی نوشته است: «اگر آقای مصباح معتقدند دولتی که مورد تنفیذ مقام رهبری قرار گرفته است، اطاعتش واجب است، پس چرا نسبت به این دولت این اعتقاد را ندارند، این دولت هم که مورد تنفیذ رهبری قرار گرفته است. بنابراین حرف‌های ایشان را نمی‌توان ملاک قرارداد.»

«انحصار واردات دارو شکست»؛ تغییر روش واردات از «نمایندگی» به «تک‌نسخه‌ای»

روزنامه شهروند ضمن انتشار گزارشی درباره تصمیمات تازه سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درباره چگونگی واردات دارو به ایران، این تصمیمات را سبب شکسته شدن «انحصار واردات دارو» ارزیابی کرده است.

به نوشته این روزنامه، رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر تصمیم این سازمان برای «شکسته شدن انحصار واردات دارو»، گفته است: «درحال حاضر با این اقدام کنترل قیمت دارو به دو صورت انجام می‌شود، هزینه برخی از این داروها مانند داروی بیماران خاص و صعب‌العلاج را خود دولت برعهده گرفته است، به این ترتیب بیمار قیمت واقعی دارو را پرداخت نمی‌کند و با قیمت ارزان‌تری دارو به دستش می‌رسد.»

رسول دیناروند با اشاره به اینکه در مورد سایر داروها، کنترل قیمت با سیاست «کاهش ارزی» آن داروی وارداتی صورت می‌گیرد، گفته است: «ما برای اولین‌بار انحصار واردات دارویی را حذف کردیم و به هیچ شرکتی اجازه نمی‌دهیم انحصار واردات دارویی را عهده‌دار باشد. پیش از این قیمت داروهای ثبت شده در کشور که مجوز واردات هم داشتند از طریق فراخوانی که همه شرکت‌ها می‌توانستند در آن شرکت کنند، تعیین می‌شد. حالا با شکسته شدن انحصار واردات دارو، این حق انتخاب را داریم تا با پایین‌ترین قیمت ممکن نیازهای کشور را تأمین کنیم.»

رئیس سازمان غذا و دارو به کاهش ۳۵۰ میلیون دلاری واردات دارو اشاره کرده و گفته است: «بخشی از کاهش واردات دارو به خاطر پایین رفتن قیمت‌هاست. این میزان صرفه‌جویی ارزی، ناشی از کاهش تعداد واردات نیست، بلکه بخش عمده‌ای از آن مربوط به کاهش قیمت داروی وارداتی بوده است؛ مثلاً واردات داروی فاکتور ۸ که به صورت رایگان به دست بیماران هموفیلی می‌رسد در سال ۹۲ با قیمت ۱۰۰ یورو برای هر ویال انجام می‌شد، این درحالی بود که ما توانستیم در سال گذشته با سیاست کاهش ارزی، ۲۸درصد زیر قیمت قبلی و با پرداخت ۷۸ یورو برای هر ویال به کشور وارد کنیم.»

روزنامه شهروند با تاکید بااینکه «شکسته شدن انحصار واردات دارو موضوع قابل تاملی است»، نوشته «از یک سو گفته می‌شود که این اقدام منجر به کاهش قیمت داروهای خارجی می‌شود، از سوی دیگر این انتقاد بر آن وارد می‌شود که واردات دارو با این روش، مسئولیت شرکت تولیدکننده دارو را همراه نخواهد داشت.»

محمود هادی، داروساز و عضو سابق هیأت‌مدیره انجمن تالاسمی ایران درباره این اقدام سازمان غذا و دارو به روزنامه شهروند گفته است: «این سیاست سازمان غذا و دارو تا حدی درست است. پیش از این بخشی وجود داشت که شرکت‌های واردکننده دارو به ایران، عاملیت یا نمایندگی در کشور داشتند و از آن طریق داروها را وارد می‌کردند. تمام شرکت‌های واردکننده دارو هم در ایران این عاملیت را دارند که معمولاً این نمایندگی‌ها در دست بخش خصوصی قرار داشت» اما «مسئله‌ای که وجود داشت این بود که خیلی از این شرکت‌ها، نمایندگی دو یا چند داروی رقیب را در ایران می‌گرفتند که این اتفاق در هیچ جای دنیا رخ نمی‌داد چرا که اقدام اشتباهی است و نباید یک شرکت، نمایندگی دو داروی رقیب را در دست بگیرد.»

این داروساز، به قیمت‌گذاری دارو از سوی همین شرکت‌ها اشاره کرده و گفته است: «این شرکت‌ها قیمت‌گذاری داروها را هم به انحصار خود درآورده بودند. حالا سازمان غذا و دارو برای خارج کردن این انحصار، به‌طور مستقیم داروها را وارد می‌کند، یعنی داروهای خارجی را به صورت تک‌نسخه‌ای یا فوریتی وارد می‌کنند.»

به گفته محمود هادی‌پور «این اقدام می‌تواند قیمت‌ها را بشکند» و «شکستن انحصار دارو، می‌تواند منجر به این شود که قیمت‌ها پایین بیاید، اما دارو یک ساختاری دارد که باید حفظ شود، یعنی شرکت تولیدکننده زمانی که عاملیت یا نمایندگی در کشور داشته باشد، نسبت به دارویی که وارد می‌کند، تعهد و مسئولیتی هم دارد، یعنی دارو ثبت می‌شود و آزمایش‌های لازم روی آن صورت می‌گیرد، اما اگر دارو از طریق فوریتی یا تک نسخه‌ای وارد شود، دیگر این زنجیره رعایت نمی‌شود.»

این داروساز به روزنامه شهروند گفته است: در روش واردات تک‌نسخه‌ای «شرکت خارجی تولیدکننده دارو هم دیگر مسئولیتی نسبت به دارویش ندارد، بنابراین سازمان غذا و دارو باید برای این مشکل فکری کند» و باید به سمتی برود که «شرکت‌های دارویی بزرگ خودشان در ایران محصولاتشان را عرضه کنند و دیگر نیازی به واسطه نباشد، آن زمان دیگر خود آن شرکت‌ها نسبت به محصولات‌شان مسئولیت پیدا می‌کنند.»

XS
SM
MD
LG