لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

اسناد ویکی‌لیکس: از عطاالله مهاجرانی تا تنش‌های ایران و عربستان


بخشی از اسناد متعددی که وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس به تازگی از مکاتبات داخلی کادر دیپلماتیک عربستان سعودی منتشر کرده‌است، تنش عمیق میان این کشور با جمهوری اسلامی ایران و حتی تلاش عربستان برای «دامن زدن به ناآرامی در ایران» را نشان می‌دهد.

جولیان آسانژ، مدیر وب‌سایت ویکی‌لیکس، جمعه گذشته بخش نخست از اسناد بدست آورده از مکاتبات دیپلمات‌های سعودی را منتشر کرد که ارزیابی شده که حدود ۱۳۰۰ سند آن در مورد ایران باشد و سیاست‌های عربستان سعودی، در سال‌های اخیر در ارتباط با ایران، را به تصویر می‌کشد.

به‌نوشته روزنامه وال‌استریت جورنال، بررسی این اسناد نشان می‌دهد که عربستان سعودی قصد عامدانه‌ای برای تداوم دشمنی با ایران و «ریختن روغن بر آتش نارضایی‌های اجتماعی در ایران» داشته‌است.

وال‌استریت جورنال با اشاره به پیشنهادهای سفیر عربستان در تهران به دولت ریاض در مورد برجسته کردن بحران‌های داخلی ایران و کمک به بخشی از فعالان و نیروهای اپوزیسیون ایرانی، تلاش سیستماتیک سعودی‌ها در این راستا را مورد تأکید قرار داده‌است.

بر پایه این گزارش، سفیر عربستان در تهران در مکاتبات خود از جمله بر لزوم حمایت از شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی مانند فیس‌بوک و توئیتر، برای بهره‌برداری از نارضایی‌های سیاسی و اجتماعی مردم ایران و به‌ویژه در میان جوانان ایرانی از حکومت جمهوری اسلامی، تأکید کرده بود.

در مکاتبات داخلی سعودی در سطوح بالا، همچنین راه‌اندازی شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای با حمایت مالی عربستان به عنوان یکی دیگر از راهکارها در مقابله با ایران مطرح شده بود.

در این گزارش به این رهنمود عربستان به سفارتخانه‌های خود در جهان نیز توجه شده که در آن، پیگیری تماس‌های میان ایران با شیعیان در کشورهای مختلف، توصیه شده بود.

همچنین برقراری محدودیت‌هایی برای کادر دیپلماتیک ایران در عربستان از جمله راهکارهای دیگر سعودی برای رصد نمایندگان ایران و مانع‌تراشی برای آنها بوده‌است.

مسئله فرزند عطاءالله مهاجرانی

همچنین در یکی از اسناد افشاء شده ادعا شده‌است که عربستان برای پرداخت هزینه سال‌های تحصیلات علی مهاجرانی، فرزند عطاءالله مهاجرانی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، در یکی از دانشگاه‌های بریتانیا همراه با پرداخت هزینه مسکن این جوان در دوران تحصیلش ابراز آمادگی کرده است.

عطاءالله مهاجرانی در گفتگویی با بی بی سی گفته‌است در زمان مناسب در این مورد اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:45 0:00
لینک مستقیم

در این مورد، روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، روز ۳۱ خرداد نوشت: «یکی از سندهای منتشر شده نشان می‌دهد سفارت عربستان در لندن هزینه تحصیل پسر عطاءالله مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات را تأمین کرده است. این سند که تاریخ آن ۱۰ اکتبر ۲۰۱۱ است، هزینه بیش از ۱۲ هزار پوندی برای هر سال تحصیلی و هزینه‌ای بالغ بر ۴ هزار پوند برای مخارج زندگی فرزند عطاالله مهاجرانی را تأمین می‌کند.»

در یکی از سندها نیز ادعا شده‌است که «یک دکتر ایرانی» در دیدار با یک مقام آمریکایی خواهان کمک مالی برای نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری ایران شد؛ به گزارش «خبرآنلاین»، دفتر علی اکبر ولایتی دوشنبه اول تیر در بیانیه‌ای ارتباط مشاور بین‌الملل رهبر ایران با این سند را «قویاً تکذیب کرد».

«ایران و سودان جنوبی»

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در پی بررسی‌های خود از این هزاران برگه سند که در اصل به زبان عربی است، نوشته‌است یکی از این سندهای «فوق محرمانه» عربستان سعودی، ایران را به عنوان عامل حمله هوایی با جنگنده بمب‌افکن‌ها در «حقلیق» در کشور تازه استقلال یافته سودان جنوبی در ناآرامی‌های سال ۲۰۱۲ این منطقه نفت‌خیز معرفی کرده‌است.

به نوشته آسوشیتدپرس، سعودی‌ها در سندهای خود از رد و بدل شدن پیام‌های «محبت‌آمیز» میان ایران و آمریکا و احتمال نزدیکی دو کشور بر اثر امضای توافق هسته‌ای، عمیقاً ناخشنود بوده و این روند را با نگرانی زیادی دنبال می‌کنند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز با استناد به بررسی‌های صورت گرفته از سوی آسوشیتدپرس از اسناد یاد شده می‌نویسد در یکی از سندها، عربستان از اینکه امارات متحده عربی «به ایران و روسیه در دور زدن تحریم‌های برقرار شده کمک می‌کند» ابراز ناخشنودی کرده‌است.

به گزارش آسوشیتدپرس، در سند دیگری، به «ابراز آمادگی امیرنشین‌های خلیج فارس برای پرداخت ده میلیارد دلار به مصر برای آزاد کردن حسنی مبارک، رئیس جمهوری قبلی این کشور» اشاره شده‌است.

«زندگی تجملی» شاهزادگان سعودی

بخشی از این سندهای داخلی عربستان نیز به «زندگی تجملی» شاهزادگان سعودی اشاره دارد.

بر اساس بررسی‌های آسوشیتدپرس از روی این اسناد، شانه خالی کردن شاهزاده «مها الابراهیم»، همسر یکی از اعضای خاندان سلطنتی سعودی، از پرداخت صورتحساب یک و نیم میلیون فرانکی سوئیس برای اجاره اتومبیل مجلل لیموزین‌اش در سفر به سوئیس و درخواست او از دیپلمات‌های سعودی در سوئیس که به این امر «رسیدگی» کنند، تنها مشتی از خروار رفتارهای تجملی امیران سعودی، به‌ویژه در سفرهای خارجی آنهاست.

یکی از مسئولان شرکت خدماتی اتومبیل لیموزین در سوئیس به آسوشیتدپرس گفته‌است که این مورد را به خوبی به یاد دارد و سخن از «رقمی بس فراتر» از یک و نیم میلیون فرانک سوئیس بود که «همه آن تا آخرین فرانک پرداخته شد».

مبلغ یادشده حدود یک میلیون و هفتصد هزار دلار آمریکایی است، که به گفته این مسئول اتومبیل‌های مجلل اجاره‌ای در سوئیس، در سابقه بد هتل‌ها با خانواده‌های ثروتمندان عرب، یک «امر رایج» است.

«ارتش سایبری یمن»

ویکی‌لیکس می‌گوید از میان حدود نیم میلیون سندی که دربارهٔ عربستان در اختیار گرفته‌است، در روزهای گذشته تنها ۶۰ هزار سند را منتشر کرده و بخش‌های بعدی این اسناد در مراحل دیگر منتشر خواهد شد.

عربستان از مردم خود خواسته‌است که به این «اسناد دروغین» توجه نکرده و از تلاش برای مطالعه آن در اینترنت خودداری کنند.

افشای این اسناد در حالی صورت گرفته‌است که بحران جنگی در یمن، که عربستان به یکی از طرف‌های اصلی آن مبدل شده‌است، ادامه دارد.

اسناد را ظاهراً گروهی که خود را «ارتش سایبری یمن» مینامد، در اختیار ویکی‌لیکس قرار داده‌است.

وزارت خارجه عربستان ماه قبل تأیید کرده بود که آرشیو اسناد آن هک شده و آن را به معارضین در یمن نسبت داده بود.

خبرگزاری فارس در ایران یکشنبه ۳۱ خرداد مدعی شد که «ارتش سایبری یمن» «در ماه مه» این اسناد را «به طور کامل» در اختیار این خبرگزاری نیز قرار داده بود.

XS
SM
MD
LG