لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۱

تشییع جنازه پنج افغان کشته‌شده در سوریه در مشهد


همزمان با تشييع جنازه پنج تبعه افغان کشته شده در نبردهای داخلی سوريه در مشهد، خبرگزاری دولتی ايرنا خبر داد که از «حدود ۴۰۰» نيروی کشته شده در سوريه، ۷۹ نفر در استان خراسان رضوی به خاک سپرده شده‌اند.

این خبرگزاری اشاره‌ای به ملیت و همچنین زمان مرگ این افراد نکرده است.

بر اساس گزارش‌ها، صبح روز پنج‌شنبه، چهارم تیر، جنازه پنج تبعه افغان کشته شده در نبردهای داخلی سوريه به نام‌های «مجتبی ميرزايی»، «سيد مجتبی حسينی»، «سيد محمدهادی هاشمی»، «حسن فراهانی» و «سيد سرور هاشمی» در مشهد تشييع و به خاک سپرده شد.

خبرگزاری دولتی ایرنا ضمن انتشار خبر تشییع جنازه این افراد نوشت: «تاکنون از مجموع حدود ۴۰۰ شهید مدافع حرم حضرت زینب که در نقاط مختلف کشور تشییع شده‌اند ۷۹ نفر در خراسان رضوی تشییع و به خاک سپرده شدند.»

خبرگزاری تسنيم نیز از اين اتباع افغان به عنوان نیروهای «لشکر فاطميون» نام برده است.

در اسفندماه سال ۹۳ نيز جنازه عليرضا توسلی، فرمانده، و رضا بخشی، جانشين فرمانده «تیپ فاطميون»، در مشهد به خاک سپرده شده بود.

وب‌سایت «دفاع پرس»، خبرگزاری نيروهای مسلح ايران، روز ۳۰ ارديبهشت خبر داده بود که تيپ «فاطميون» به لشکر تبديل شده است.

همزمان با انتشار اين خبر، وب‌سايت تابناک اعلام کرده بود که ۲۰۰ نفر از نيروهای این تیپ در نبردهای داخلی در سوريه کشته شده‌اند.

در همين حال روز ۳۰ خرداد نيز مراسمی با عنوان «تجليل از خانواده ۵۶ شهيد مدافع حرم حضرت زينب» با حضور جمعی از اتباع افغان مقيم قم و مسئولين این استان برگزار شده بود.

بر اساس گزارش‌ها، «لشکر فاطميون» واحد متشکل از افراد نظامی افغان است که هم اکنون در سوريه برای دفاع از حکومت بشار اسد می‌جنگند.

به گفته وب‌سايت تابناک، معمولا هر لشکر نظامی در ايران متشکل از ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر است.

انتشار این گزارش‌ها در حالی است که پيش از اين روزنامه وال استريت جورنال خبر داده بود که ايران با «پرداخت مبلغ پانصد دلار در ماه و دادن مجوز اقامت در ايران به هزاران پناهنده افغان» آنان را برای جنگ در سوريه در حمايت از حکومت بشار اسد «استخدام» می‌‌کند.

مرضيه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ايران، روز سه‌‌شنبه، ۳۰ ارديبهشت‌ماه ۹۳، اما اين گزارش را رد کرد.

روز پنج‌شنبه همچنین جنازه سه نيروی ايرانی کشته شده در سوريه به نام‌های «محمد حميدی» ،«حسن غفاری» و «علی امرائی» با حضور علی شيرازی، نماينده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه قدس پاسداران، در شهرستان ری تشييع و در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

روز چهارشنبه وب‌سايت مشرق‌نيوز با اشاره به مرگ این سه نيروی ايرانی عکس يکی از آنان به همراه قاسم سليمانی، فرمانده نيروی قدس سپاه پاسداران، را منتشر کرده بود.

در همين حال بر اساس گزارش‌ها، يک ستوان يکم سپاه پاسداران به نام «حامد جوانی» که روز ۲۳ ارديبهشت در سوريه زخمی شده بود، شامگاه چهارشنبه در بيمارستان بقيه‌الله تهران فوت شده است.

به گفته وب‌سايت محلی «آناج» دراستان آذربایجان شرقی، این ششمين نيروی نظامی این استان است که در نبردهای داخلی سوريه کشته شده است.

در ماه‌های گذشته همچنین گزارش‌های متعددی از کشته شدن نیروهای ایرانی در عراق منتشر شده است.

از جمله خبرگزاری دولتی ایرنا روز دهم خرداد خبر داده بود که جنازه «سعيد قارلقی»، از نيروهای ايرانی کشته شده درعراق در کرج تشييع شده است.

فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گويند که برای کمک به دولت سوريه در مقابل گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد و همچنين کمک به دولت عراق در نبرد‌ها با شبه‌نظاميان اسلام‌گرای «حکومت اسلامی»، «مستشار نظامی» به اين کشورها فرستاده‌اند.

XS
SM
MD
LG