لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۵

پرونده ۱۰۸میلیارد تومانی یک مدیر بانک‌ در ایران


ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور (راست)
ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور (راست)

مساله فساد مالی و اداری در ایران با آشکار شدن پرونده های متعدد و محکومیت عاملان فساد از نخستین سالهای پس از انقلاب اسلامی تا کنون روندی رو به رشد داشته و اکنون به مرزهای ویژه ای از نظر تعداد و میزان رسیده است.

در آخرین نمونه آشکار شده از این گونه فسادها،ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور بدون نام بردن از فرد خاصی، از رسیدگی به پرونده فساد بانکی مربوط به درآمد ۱۰۸ میلیارد تومانی یکی از مدیر عاملان بانک‌های کشور خبر داده است.

در تاریخ فسادهای اقتصادی دوران ۳۷ ساله جمهوری اسلامی غير از برخی متهمان سال‌های اول انقلاب ۵۷ که به دليل ارتباط اقتصادی با حکومت پهلوی اعدام شدند، صدور و اجرای حکم اعدام برای متهمان فساد مالی امری نادر بوده است. تنها دو نامی که با چنين حکمی گره خورده یکی «فاضل خداداد» است که دراوايل دهه ۷۰ شمسی به اتهام اختلاس ۱۲۳ ميليارد تومانی مفسد فی ا‌لارض شناخته و اعدام شد و پس از آن مورد مه آفرید امیرخسروی رخ داد که در شهریور ۱۳۹۰ به بزرگترین اختلاس تاریخ ایران یعنی حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان اختلاس متهم وبامدادسوم خرداد ۱۳۹۳ اعدام شد.

غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضائیه در آبان ماه ۱۳۹۰ طی گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما درباره روند رسیدگی به پرونده اختلاس مالی «سه هزار میلیارد تومانی» تاکید کرده بود که قوه قضاییه در بررسی این گونه پرونده های فساد تحت فشار است.

اما علت آن که فساد اقتصادی و اداری در ایران همچنان روند صعودی دارد چیست؟ تقی رحمانی فعال ملی مذهبی در تشریح این موضوع به رادیو فردا می گوید:

«در سال ۱۳۸۴ آقای علی ربیعی که الان وزیر کار است کتابی منتشر کرد به نام "زنده باد فساد" . ایشان به سه نوع فساد به لحاظ آکادمیک و علمی اشاره می کند به استناد کارشناسان فساد که عبارتند از فساد موردی، فساد نخبگان و فساد ساختاری. که این مورد اخیر در جامعه ایران به دلایل گوناگون در حال نهادینه شدن است».

مساله نظارت ناپذیر بودن و رو به فساد نهادن یک نهاد نظامی همچون سپاه پاسداران که فعالیت های اقتصادی گسترده ای هم دارد از مسائلی ست که حسن روحانی رییس جمهوری ایران ۱۷ آذر ۱۳۹۳در همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد – البته بدون نام بردن از سپاه - به آن اشاره کرد.

حسن روحانی در این همایش همچنین در مورد رسیدن به مرزی که قبح فساد اقتصادی در کشور شکسته شود ابراز نگرانی کرد.

به گزارش روز جمعه پنجم تیر ایلنا،خبرگزاری کار ایران، ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه امسال بیش از ۲۴ هزار و ۹۴۸ هشدار به ادارات دولتی در خصوص عملکردهای فسادآمیز داده شده است گفت: «اگر هشدارهای سازمان بازرسی به ثمر نشیند٬ حتماً با متخلفان امور برخورد خواهد شد».

وی در مورد تعداد موارد فرار مالیاتی با بیان این که سازمان بازرسی در حال رسیدگی به آن هاست تاکید کرد در حوزه مالیاتی کشور مشکلات جدی وجود دارد.

XS
SM
MD
LG