لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

موگرینی: طرف‌ها برای حصول توافق نهایی «اراده سیاسی» نشان داده‌اند


موگرینی در میان خبرنگاران سخن گفته است
موگرینی در میان خبرنگاران سخن گفته است

فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که در مذاکرات اتمی در وین حضور دارد، می‌گوید تمام طرف‌ها «اراده سیاسی» لازم برای رسیدن به توافق نهایی را نشان داده‌اند.

خانم موگرینی، هفتم تیر ماه، به خبرنگاران گفته است «اینطور باید بگویم که اراده سیاسی وجود دارد. این را در همه طرف‌ها دیده‌ام. در نتیجه ما، امشب، تیم‌های مذاکره‌کننده را به ادامه کار بر سر متون گماشته‌ایم».

جزئیات مذاکرات ساعت‌های پیش را اینجا بخوانید

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است تیم‌ها در حال پیشنویس توافق نهایی هستند؛ متنی که چند الحاقیه مهم تکنیکی آن را همراهی می‌کنند و تلاشی‌ است تا «به همه مسائل خاتمه دهد».

در حالی‌که گروهی از وزیران خارجه درگیر در مذاکرات میان ایران و شش قدرت جهانی، از جمله محمد جواد ظریف، وین را ترک کرده‌اند، اما خانم موگرینی گفته است آنها «طی روزهای آینده و همینکه کار بر متن، پیشرفت کافی برای نهایی کردن توافق را داشت» به محل مذاکرات باز می‌گردند.

هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین پیشتر گزارش داده بود که وزیر خارجه ایران، مطابق با برنامه از پیش تعیین شده، یکشنبه شب به تهران رفته و پس از یک روز حضور در تهران به وین، محل انجام مذاکرات هسته‌ای، باز می‌گردد.

فدریکا موگرینی گفته همه طرف‌ها کاملا به این واقعیت آگاه هستند که «ما شرایط رسیدن به توافق را داریم».

او افزوده است «توافق خوبی‌ست، و ما باید از ساعت‌ها، از روزهای پیش رو استفاده کنیم تا آن را تمام کنیم. تمدید [مذاکرات] در میان گزینه‌ها نیست».

او البته بر احتمال ادامه مذاکرات در چند روز آینده، پس از پایان مهلت اولیه، یعنی دهم تیر ماه، تاکید کرده است.

در حال حاضر گزارش‌ها حاکی‌ست که طرف‌ها به مذاکرات در ساعت‌ها و روزهای پیش رو ادامه خواهند داد.

فدریکا موگرینی گفته است گزینه‌های جدید در مذاکرات مطرح نشده و مذاکره دوباره بر سر مسائل صورت نمی‌گیرد.

به گفته او وزیران به تیم‌های مشغول مذاکره، راهنمای سیاسی نحوه پیشبرد آن را ارائه کرده‌اند.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا گفته است مسئله‌های باقی‌مانده، عموما بر سر «ترجمان درک سیاسی» از آنچه پیش از این در قالب جزئیاتی مستحکم درآمده، است.

XS
SM
MD
LG