لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

دادستان کل مصر در انفجار بمب کشته شد


محل حمله به کاروان خودروهای همراه هشام برکات، دادستان کل مصر
محل حمله به کاروان خودروهای همراه هشام برکات، دادستان کل مصر

هشام برکات، دادستان کل مصر بر اثر جراحات شديد ناشی از بمب گذاری در مسير حرکت اتومبيل او در روز دوشنبه هشتم تیرماه در شهر قاهره کشته شد.

به گزارش رویترز، اين بمب گذاری نشانه ديگری از تشديد حملات گروه های اسلام گرای تندرو به مقامات قوه قضايی و دادستانی مصر است.

طبق این گزارش گروههای اسلام گرای تندرو که از بازداشت گسترده و صدور احکام سنگين برای اعضا و هواداران گروه اخوان المسلمين خشمگين هستند در ماههای اخير قضات و ساير مقامات دولتی را هدف حملات خود قرار داده اند. مورد روز دوشنبه عاليرتبه ترين مقام مصری است که تاکنون هدف اين حملات قرار گرفت است.

عبدالفتاح سيسی رييس سابق ستاد نيروهای مصلح مصر پس از وقوع اعتراضات وسيعی عليه دولت منتخب مصر به رياست جمهوری محمد مرسی در سال ۲۰۱۳ اين دولت را برکنار کرد و رياست جمهوری مصر را به دست گرفت. در ماه جاری محمد مرسی به جرم مشارکت در يک فرار گسترده از زندان که در سال ۲۰۱۱ اتفاق افتاد به مجازات مرگ محکوم شد.

رسانه های دولتی مصر، منابع پزشکی و مقامات قوه قضايی مصر بعد از ظهر روز دوشنبه مرگ هشام برکات، دادستان کل مصر را تاييد کردند. آقای برکات بر اثر انفجار بمبی که در يک خودرو در محل عبور اتومبيل او کار گذاشته شده بود به شدت مجروح و به بيمارستان منتقل شده بود ولی با وجود عمل جراحی پزشکان نتوانستند جان او را نجات دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت مصر گفت که آقای برکت در ناحيه شانه و صورت به شدت مجروح شده بود.

تاکنون کسی مسئوليت اين حمله را قبول نکرده است. منابع امنيتی مصر می گويند بمب که در خودرويی در مسير حرکت اتومبيل دادستان کل کار گذاشته شده بود از راه دور کنترل شده است.

به گزارش منا خبرگزاری رسمی مصر، بر اثر اين انفجار ۹ نفر از جمله چند مامور پليس مجروح شده اند. شاهدان عينی می گويند انفجار روز دوشنبه بسيار قوی بوده و بر اثر آن شيشه های ساختمانهای اطراف خورد شدند.

خبرگزاری رويترز می افزايد که ماه گذشته گروههای وابسته به گروه «خلافت اسلامی» در مصر از پيروان خود خواستند به مقامات قضايی کشور حمله کنند. اوايل ماه مه در شهر عريش واقع در منطقه سينا واقع در شمال مصر سه قاضی به ضرب گلوله کشته شدند.

دفتر محل کار هشام برکات نيز اوايل سال جاری مورد حمله قرار گرفته بود و يک بمب هم نزديک ساختمان دادگاه عالی مصر در مرکز قاهره منفجر شد که بر اثر آن دو نفر کشته شدند.

گروههای مسلح اسلام گرا فعاليت خود را در منطقه سينا افزايش داده و از زمان برکناری حکومت محمد مرسی تاکنون صدها مامور پليس و سرباز ارتش مصر در اين حملات کشته شده اند. فعالترين گروه اسلام گرا در اين مناطق با گروه موسوم به «خلافت اسلامی» بيعت کرده است.

يک ويدئو با عنوان «قضات را نابود کنيد» روز يکشنبه در رسانه های مجازی وابسته به اين گروه منتشر شد که نشان می دهد تعدادی فرد مسلح به سوی خودرويی تيراندازی می کنند که به گفته اين گروه حامل چند قاضی بوده است.

خبرگزاری رويترز تاکنون نتوانسته است اصالت اين ويدئو و ادعاهای مطرح شده در آن را تاييد کند.

منابع امنيتی مصر می گويند که در جريان يک حمله ديگر که بعد از ظهر روز دوشنبه در شمال منطقه سينا اتفاق افتاد دو نفر کشته و حداقل ۱۲ نفر زخمی شده اند.

يک سخنگوی رياست جمهوری مصر به خبرگزاری دولتی اين کشور گفت که همزمان با فرارسيدن ۳۰ ژوئن و سالگرد برکناری دولت محمد مرسی، وزارت کشور اقدامات امنيتی را افزايش داد ه است.

احمد ال زيند، وزير دادگستری که يکی از قضات تندرو و از مخالفان سرسخت اخوان المسلمين تلقی می شود، قبل از اعلام خبر مرگ هشام برکات گفته بود :«اين حملات مانع از آن نخواهد شد قضات و دادستانها به وظيفه ملی خود که طبق قانون اساسی برعهده آنها گذاشته شده عمل کنند و به مبارزه با تروريست ها وساير خلافکاران ادامه خواهند داد.»

دستگاه قضايی مصر مدعی است که از دولت و نيروهای مسلح کشور استقلال دارد. اما برخی از قضات مصر به خاطر صدور احکام بسيار سنگين زندان و مجازات مرگ برای فعالان اسلام گرا به جانبداری از حکومت و ارتش متهم شده اند.

XS
SM
MD
LG