لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

یک مقام آمریکایی: گزارش ها درباره نامه اوباما به رهبر ایران دقیق نیست


يک مقام ارشد دولت آمريکا روز دوشنبه هشتم تيرماه گزارش ها در خصوص ارسال نامه توسط باراک اوباما برای رهبر جمهوری اسلامی را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين مقام ارشد آمريکا در وين تصريح کرده است، گزارش ها در خصوص ارسال نامه رييس جمهوری آمريکا «دقیق نیست.»

اين مقام تاکيد کرده است، در حال حاضر وظيفه مذاکره با ايران به هيات مذاکره کننده آمريکا محول شده است که هم اکنون در وين در حال مذاکره با مقام های ايران هستند.

روز دوشنبه واحد مرکزی به نقل از مهرداد بذرپاش، عضو هيئت رئيسه مجلس ايران از ارسال «پيام هسته‌ای»، باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، به مقامات جمهوری اسلامی در سفر اخير حيدر العبادی، نخست وزير عراق، به ايران خبر داد.

طبق این گزارش، مهرداد بذرپاش، روز دوشنبه ۸ تير، از تشريح جزئيات اين «پيام ويژه» به دليل به گفته او «مسائل امنيت ملی» خودداری کرد و در عين حال افزود که «اين پيام در راستای نياز دولت آمريکا برای دستيابی به توافق هسته‌ای بوده‌است.»

در حالی مهرداد بذرپاش از این نامه خبر داده بود که به گزارش روزنامه همشهری مقامات وزارت خارجه ايران از جمله «يک منبع آگاه در ميز عراق وزارت خارجه» دربارهٔ اين خبر «اظهار بی‌اطلاعی» کرده‌ بودند.

باراک اوباما در سفر اخیر نخست‌وزیر عراق به ایالات متحده و همچنین در حاشیه اجلاس سران گروه هفت در آلمان که خردادماه برگزار شد با حیدر العبادی دیدارهای دوجانبه‌ای داشته‌است.

در سال‌های گذشته نیز گزارش‌هایی دربارهٔ نامه‌های رئیس جمهوری آمریکا به رهبر جمهوری اسلامی و پاسخ آیت الله خامنه‌ای به برخی از این نامه‌ها منتشر شده‌است.

از جمله روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز جمعه، ۲۴ بهمن ۹۳ گزارش داده بود که آیت الله علی خامنه‌ای به نامه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که براساس گزارش‌ها در ماه اکتبر (مهرماه) خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشته شده بود، پاسخ داده‌است.

دو روز پس از انتشار این گزارش، یدالله جوانی، معاون سیاسی پیشین و مشاور کنونی نماینده «ولی فقیه» در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بدون اشاره به تعداد نامه‌ها گفت که به نامه‌های رئیس جمهوری آمریکا به رهبر جمهوری اسلامی پاسخ «محترمانه، معقول و منطقی» داده شده‌است.

در سال ۹۰ نیز پس از انتشار گزارشی در روزنامه نیویورک تایمز، دربارهٔ هشدار کاخ سفید به رهبر جمهوری اسلامی دربارهٔ بستن تنگه هرمز، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، دریافت این نامه را تأیید کرده بود.

XS
SM
MD
LG