لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

سخنگوی دولت: از ارسال نامه اوباما به مقام‌های ایرانی بی‌اطلاعم


محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران

به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی دولت ایران، روز سه‌شنبه ۹ تیر، گفت که «ارسال نامه از سوی اوباما در رابطه با مذاکرات به مقامات ایران را تأیید نمی‌کنم و بی‌اطلاع هستم.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدباقر نوبخت، درعین حال اضافه کرد: «اگر بیان مواردی لازم باشد حتماً اطلاع‌رسانی خواهد شد ضمن این که اجازه دهید در عالم سیاست اتفاقات در همان چارچوب‌ها و پروتکل‌هایی که وجود دارد تعقیب شود.»

خبرگزاری صدا و سیما، روز دوشنبه به نقل از مهرداد بذرپاش، عضو هیئت رئیسه مجلس ایران، از ارسال «پیام هسته‌ای» باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به مقامات جمهوری اسلامی در سفر اخیر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، به ایران خبر داده بود.

در همان روز خبرگزاری رویترز، به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا در وین که اشاره‌ای به نام او نشده اعلام کرد که گزارش‌ها در خصوص ارسال نامه رئیس جمهوری آمریکا «دقیق نیست.»

باراک اوباما در سفر اخیر نخست‌وزیر عراق به ایالات متحده و همچنین در حاشیه اجلاس سران گروه هفت در آلمان که خردادماه برگزار شد با حیدر العبادی دیدارهای دوجانبه‌ای داشته‌است.

در سال‌های گذشته نیز گزارش‌هایی دربارهٔ نامه‌های رئیس جمهوری آمریکا به رهبر جمهوری اسلامی و پاسخ آیت الله خامنه‌ای به برخی از این نامه‌ها منتشر شده‌است.

بحث تمدید مذاکرات

سخنگوی دولت ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت که سیاست جمهوری اسلامی تمدید مذاکرات با گروه ۱+۵ به صورت «بلندمدت» نیست.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای نوبخت درعین حال اضافه کرد: «ما به دنبال توافق خوب هستیم، اگر فردا حاصل نشد پس فردا یا چهار روز دیگر توافق انجام شود.»

سخنگوی دولت ایران پیش‌بینی کرد که مذاکرات اتمی ایران با گروه ۱+۵ به نتیجه برسد و درعین حال گفت که دولت خود را آماده کرده که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات و یا تشدید تحریم‌ها، کشور را اداره کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آقای نوبخت گفت که روز دوشنبه جلسه‌ای در دفتر وی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل شده و «سناریوهای مختلف» مورد بررسی قرار گرفته‌است.

وی اضافه کرد: «اگر مذاکرات به نتیجه برسد لازم است تعداد بالای نیروی فارغ‌التحصیل کشور را سازماندهی کنیم تا بتوانیم با مهارت‌آموزی به آنان، آنها را برای ارتباط با شرکت‌های خارجی وارد شده به کشور آماده کنیم.»

مذاکرات دربارهٔ برنامه اتمی ایران در وین ادامه دارد و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران که به صورت موقت به تهران بازگشته بود، صبح سه‌شنبه وارد وین شد و قرار است تا ساعتی دیگر با جان کری همتای آمریکایی خود مذاکره کند.

گزارش‌های فعلی نشان می‌دهد که با پایان مهلت، که عملاً تا فردا، دهم تیر ماه، تعیین شده بود، مذاکرات همچنان برای چند روز ادامه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG