لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

تاکید وزرای خارجه ایران و آمریکا بر پیشرفت در مذاکرات اتمی


محمدجواد ظریف و جان کری، وزرای خارجه ایران و ایالات متحده بار دیگر بر حصول پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای و ادامه مسیر آن تاکید کردند.

هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به محل مذاکرات در وین گزارش می‌دهد که جان کری بعدازظهر چهارشنبه، ۱۰ تیر پس از بیان مواضع دولت آمریکا در قبال کوبا و تحول در رابطه میان این دو کشور به پرسش خبرنگاران درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران پاسخ داده است.

آقای کری در این باره گفت: «ما به شدت تلاش می‌کنیم. چندین مسئله دشوار را پیش روی داریم. تصور می‌کنیم که در حال پیشرفت هستیم و به همین خاطر به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم.»

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز در روز پنج‌شنبه اظهارات محمدجواد ظریف را بازتاب داده است که عنوان کرده: «به مذاکره ادامه می‌دهیم و از هر فرصتی برای پیشرفت کار استفاده می‌کنیم و البته پیشرفت هم خواهیم داشت.»

گزارش دیگر این خبرگزاری به اظهارات جان کری در جمع خبرنگاران می‌پردازد که تغییر روابط ایالات متحده و کوبا را الگویی در رابطه با تهران دانسته است.

آقای کری اظهار داشت: «رهبران آمریکا و کوبا معتقدند نباید در گذشته ماند و باید به آینده چشم دوخت. تغییر در روابط با کوبا سیاست شخصی اوباما بود که به تغییر سیاستی ناکارآمد انجامید. با نگاه به مذاکرات وین هم می‌توان نتیجه گرفت که وضعیت [در مورد ایران هم ] می‌تواند تغییر کند.»

ایران و گروه ۱+۵، متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان مهلت دستیابی به توافق جامع هسته‌ای را تا سه‌شنبه آینده، روز ۱۶ تیر ماه تمدید کرده‌اند.

در این حال اعلام شده که روز پنج‌شنبه وزرای خارجه سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان به همراه وزیر خارجه چین و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مذاکرات هسته‌ای در وین می‌پیوندند.

همچنین روز پنج‌شنبه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در تهران با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و برخی دیگر مقامات جمهوری اسلامی دیدار می‌کند.

XS
SM
MD
LG