لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

در آتش‌باری شورشیان یمن دست‌کم ۱۸ غیرنظامی کشته شدند


یک شهروند ساکن عدن محل یکی از انفجارهای عصر روز چهارشنبه را نشان می‌دهد
یک شهروند ساکن عدن محل یکی از انفجارهای عصر روز چهارشنبه را نشان می‌دهد

بنا بر گزارش‌ها از یمن در پی حملات توپخانه شورشیان عمدتا حوثی در یمن، به یک منطقه مسکونی در شهر جنوبی عدن، بین ۱۸ تا ۳۱ غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید ۱۸ نفر کشته شده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس شمار قربانیان غیرنظامی را ۱۸ نفر و شمار افراد مسلح مخالف حوثی‌ها را که در پی این حمله توپخانه‌ای کشته شده‌اند ۱۳ نفر اعلام کرده است.

اما خبرگزاری فرانسه می‌گوید دست کم ۳۱ غیرنظامی یمن در این حمله که دهم تیر ماه و پس از آن، در بندر عدن اتفاق افتاده کشته شده‌اند.

علی الاحمدی، یک سخنگوی نیروهای مخالف حوثی‌ها، به خبرگزاری فرانسه گفته است حمله توپخانه‌ای پیش از عصر، در حالی‌که خیابان‌های مملو از جمعیت مردمی بود که برای افطار آماده می‌شدند، صورت گرفته است.

به گفته این سخنگو، حملات دیگری نیز صبح انجام شده که سوگواران حمله عصر، در آن هدف قرار گرفته‌اند.

یک مقام ارشد بهداشتی در شهر نیز گفته دست‌کم ۱۰۰ نفر زخمی شده‌اند و سه زن و دو کودک در میان کشته‌شدگان هستند.

حوثی‌ها هنوز به این خبرها واکنشی نشان نداده‌اند.

شاهدانی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که مواضع حوثی‌ها در نزدیکی شهر در نیمه شب هدف حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان قرار گرفته است.

نبردها میان شورشیان حوثی و متحدان آنها در زمین با گروه‌های مخالف حوثی‌ها و هواداران عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری در تبعید در جریان است. همزمان ائتلافی به رهبری عربستان سعودی نیز شورشیان حوثی را هدف حملات هوایی خود قرار داده است.

مقام‌های ایرانی حمایت خود را از حوثی‌ها و مقام‌های سعودی از دولت هادی نشان داده‌اند.

از سوی دیگر، در حالی‌که حملات شورشیان به تلفات غیرنظامی انجامیده، روز سه‌شنبه گذشته سازمان دیدبان حقوق بشر نیز اعلام کرد حملات هوایی به مواضع شورشیان در کوه‌های شمالی، خانه‌های مسکونی، بازار و مدارس را هدف قرار داده است، که می‌تواند اتهام «جنایت جنگی» را همراه داشته باشد.​

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سازمان ملل متحد «بالاترین وضعیت آماده‌باش انسانی» را برای یمن در نظر گرفته است، جایی که می‌گوید ۸۰ درصد شهروندان به کمک نیاز دارند.

فرهان حق، سخنگوی سازمان ملل متحد، گفته است سازمان‌های وابسته به ملل متحد، روز دهم تیر ماه درجه آماده‌باش انسانی در یمن را برای کمک‌رسانی به درجه ۳ افزایش داده‌اند.

علاوه بر همه اینها خبرگزاری رویترز گزارش داده است که سازمان ملل در مورد شیوع سریع تب کشنده دنگی در عدن هشدار داده است.

پیشتر نیز در این مورد هشدار داده شده بود و مقام‌های شهر عدن گفته بودند به دلیل اختلال در وضعیت خدمات‌رسانی بیماری در حال گسترش است.

XS
SM
MD
LG