لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

معاون وزیر خارجه: تحریم‌ها باید در روز اول اجرای توافق رفع شود


 ‌مجید تخت‌روانچی‎ در جمع خبرنگاران در وین
‌مجید تخت‌روانچی‎ در جمع خبرنگاران در وین

بنابر گفته معاون وزیر امور خارجه ایران در وین، مذاکران هسته‌ای در سطح کارشناسی در این مرحله به پایان رسیده و در حال حاضر معاونان دوطرف مشغول مذاکره هستند.

به‌گزارش خبرنگار اعزامی رادیو فردا به محل مذاکرات، مجید تخت‌روانچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، روز پنج‌شنبه ۱۱ تیر به خبرنگاران ایرانی حاضر در وین گفت که «شاید یکی دو موضوع باقی‌مانده، احتیاج به تصمیم وزرای خارجه کشورهای عضو ۵+۱ و ایران داشته باشد.»

به گفته این مقام وزارت خارجه ایران، «تحریم‌های مالی و اقتصادی باید در روز اول اجرای توافق از سوی طرفین، به طور کامل رفع شود و ایران بارها تاکید کرده که خواستار رفع تحریم‌ها بلافاصله پس از دستیابی به توافق است.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:03 0:00
لینک مستقیم

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران همچنین در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «تقریبا روزهای اخر مذاکرات است و دقیقا نمی دانیم چه روزی به اتمام می‌رسد. اکنون در مرحله‌ای هستیم که مذاکرات بسیار فشرده است.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا،‌ معاون وزیر امور خارجه در مورد جلسات گفت: «از صبح زود جلسات شروع می‌شود و تا انتهای شب ادامه دارد. حتی بعد از پایان مذاکرات با طرف مقابل، جلسات داخلی ما در انتهای شب شروع می‌شود.»

آقای تخت‌روانچی با ذکر این احتمال که حل بعضی مسائل به جلسات وزیران خواهد کشید، اعلام کرد: «احتمال می دهیم چند مسائل کلیدی بماند تا وزیران در روزهای آخر به ان رسیدگی کنند.»

عضو تیم مذاکره کننده ایران درباره جزییات این مسائل گفت: «اجازه دهیم وارد جزییات نشوم ولی موضوعاتی کلیدی هستند که رسیدگی در سطوح بالاتر را لازم دارد. اینها مسائلی هستند که قاعدتا نمی تواند درسطح کارشناسی و معاونین به نتیجه برسد.»

همچنین خبرنگار سایت تسنیم از وین گزارش داده که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در پاسخ به خبرنگاران در بالکن هتل کوبورگ اعلام کرده است که «مذاکرات رو به جلو حرکت می‌کند.»

مذاکرات ایران و گروه پنج بعلاوه یک در وین همچنان ادامه دارد. طرفین مهلت دستیابی به توافق جامع هسته‌ای را تا ۱۶ تیرماه تمدید کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG