لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۵

فرانسه: مذاکرات هسته‌ای از برخی جهات پیشرفت داشته است


محمدجواد ظریف و لوران فابیوس، وزرای خارجه ایران و فرانسه
محمدجواد ظریف و لوران فابیوس، وزرای خارجه ایران و فرانسه

لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه، پيش از ترک وين به مقصد پاريس، گفت که «برخی پيشرفت‌ها به دست آمده اما ما هنوز در پايان مذاکرات نيستيم.»

آقای فابيوس در جمع خبرنگاران اعلام کرد که يکشنبه (۱۴ تير) به وين باز می‌گردد.

وزير امور خارجه فرانسه ابراز اميدواری کرد که قدرت‌های جهانی و ايران تا آن هنگام «در موقعيت جلو رفتن» قرار داشته باشند و گفت: «من اميدوارم بتوانيم به راه‌حلی قطعی دست پيدا کنيم که ما را قادر سازد به توافقی قدرتمند برسيم.»

به گفته لوران فابيوس، چنين توافقی، توافقی است که بر مبنای آن هم ايران بتواند برنامه هسته‌ای صلح‌آميزی را ادامه دهد و هم جامعه جهانی مطمئن باشد که اين برنامه به سمت اهداف نظامی منحرف نمی‌شود.

وزیر امور خارجه فرانسه که صبح پنجشنبه وارد وین شد، در بدو ورود به این شهر، مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی را رو به جلو خواند و عنوان کرد که پیشرفت‌هایی در رابطه با برخی موضوعات حاصل شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای فابیوس روز پنج‌شنبه هنگام ورود به وین، محل مذاکرات هسته‌ای، اظهار داشت: «موضوعاتی هستند که پیشرفت‌هایی در رابطه با آنها داشته‌ایم، اما درباره بقیه موضوعات هنوز پیشرفتی صورت نگرفته است.»

وی سپس بر ادامه مذاکرات هسته‌ای و مسیر آن تاکید کرد و گفت: «من تلاشم را به کار می‌بندم... تا مذاکرات رو به جلو برود.»

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ روز پنج‌شنبه در حالی پی گرفته شد که وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و نیز رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به آن پیوستند.

این میان وزیر خارجه چین احتمال داده که مذاکرات تا پیش از روز ۱۶ تیر (سه‌شنبه آینده) به سرانجام برسد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وانگ یی به خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات در وین گفت: «این امید وجود دارد که طرفین به توافق برسند. تمام طرف‌های مربوطه باید برای تقویت و تایید ساز و کار بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای همکاری کنند و دست به دست هم دهند تا برای این چالش طولانی مدت هسته‌ای راه‌حلی پیدا شود.»

وی افزود: «همه طرف‌های باید تلاش کنند. ما اطمینان داریم که طرف‌های مربوطه در نهایت به یک توافق منصفانه و متوازن دست خواهند یافت... فکر می‌کنم که احتمال زیادی برای آن وجود دارد.»

ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان مذاکرات هسته‌ای را تا روز ۱۶ تیر (۷ ژوئییه) تمدید کرده‌اند. در این حال وزرای خارجه ایران و آمریکا نیز گفته‌اند که مذاکرات با پیشرفت‌هایی همراه بوده است.

معاون وزیر خارجه ایران نیز عنوان کرده که اکنون یکی دو مسئله باقی مانده است که باید در سطح وزرای خارجه درباره انها تصمیم گرفته شود.

XS
SM
MD
LG