لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۱

انتقاد جب بوش از رویکرد دولت اوباما در قبال توافق احتمالی با ایران


جب بوش، فرماندار پيشين فلوريدا و یکی از کانديدای حزب جمهوریخواه برای انتخابات رياست جمهوری آمريکا،
جب بوش، فرماندار پيشين فلوريدا و یکی از کانديدای حزب جمهوریخواه برای انتخابات رياست جمهوری آمريکا،

جب بوش، فرماندار پيشين فلوريدا و یکی از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری آمريکااز حزب جمهوریخواه، بار ديگر روند گفت و گوهای اتمی دولت اوباما با جمهوری اسلامی ايران را بباد انتقاد گرفت.

آقای بوش در مقاله ای طولانی ازجمله اين انتقاد را متوجه دولت اوباما کرده که رييس جمهوری آمريکا برای بدست آوردن توافق با ايران، حاضر است به هر کاری دست بزند.


باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا، از حدود هشت سال پيش، به هنگام مبارزات انتخاباتی خود برای ورود به کاخ سفيد و نيز پس از کسب مقام رياست جمهوری، همواره گفته است که راه حل ديپلماتيک بهترين گزينه برای حل مساله جنجالی اتمی دولت ايران است.

آقای اوباما اگرچه اين تلاش ها را از همان سالهای دور نخست رياست جمهوری آغاز کرد، ولی گفتگوهای جدی بين نمايندگان دولت او و دولت جمهوری اسلامی از حدود بيست ماه پيش عملی شد و اکنون در آستانه دستيابی به آن هدفی است که پيش از ورود به کاخ سفيد وعده اش را داده بود. با اينحال، تلاشهای آقای اوباما برکنار و مصون از انتقادهای رقيبان و همکاران پيشين و برخی از هم مسلکان حزبی هم نبوده است.

جب بوش فرزند و برادر دو رييس جمهوری پيشين آمريکا و پيشتاز کانديداهای حزب جمهوريخواه برای کسب نمايندگی اين حزب در رقابتهای انتخاباتی سال آينده ميلادی، در مقاله بلند بالايی که در وب سايت نشريه محافظه کار " تاون هال " منتشر شده، اظهار عقيده کرده که: « اگرچه هنوز توافقی در کار نيست، ولی من هم مانند بسياری براين باورم که حصول توافق [هسته ای با ايران] ممکن است. با امتيازهای پی در پی و موضع ضعيف دولت آمريکا چرا رهبر جمهوری اسلامی از فشار بر آقای اوباما چشم بپوشد؟»

آقای بوش گفته است: « در حالی که همه در انتظار جزييات تازه ترين امتياز دولت اوباما به ايران هستند، بايد خطر مهلکی را بياد آورد که از تهاجم غير اتمی ايران، متوجه خاورميانه شده است؛ از اينرو بدون يک استراتژی فراگير جهت مقابله با خطرهای همه جانبه دولت ايران عليه منافع آمريکا، توافق در شرف تکميل هسته ای احتمالا تنها مزايای کوتاه مدتی را برای آقای اوباما ببار خواهد آورد و برای امنيت ديرپای آمريکا سودی نخواهد داشت».

در ادامه مقاله مشروح جب بوش آمده است که « حکومت ايران، بر بی ثباتی و تنش های تعصب آلود فرقه ای در خاورميانه دامن می زند، بنابراين، پندار و توهمی باطل خواهد بود اگر مانند رييس حمهوری آمريکا چنين تصور شود که تهران می تواند در منطقه، نيرويی برای ثبات باشد».

در شرح اين اتهام ها، آقای بوش به پشتيبانی های مالی و تسليحاتی و حمايت يگانهای جنگی جمهوری اسلامی از حکومت بشار اسد در سوريه و نيز کمک به شبه نظاميان در عراق اشاره کرده و گفته است که اين اقدامات به گسترش تنشهای فرقه ای دامن زده و سنی مذهبان را به سوی گروه حکومت اسلامی، موسوم به داعش رانده است.

جب بوش که پيش از اين هم بارها سياست خارجی دولت دمکرات آقای اوباما را مورد حمله قرار داده، اضافه کرده که: «سياست های مشترک باراک اوباما، هيلاری کلينتون و جان کری شکست خورده چرا که گفتگو از موضع ضعف با يک استراتژی ناکارآ، موجب جلوگيری دولت ايران از گسترش توانايی های توليد سلاح هسته ای نخواهد شد».

در پايان اين مقاله بلند بالا، جب بوش گفته است: « اگر ميراث اوباما، کلينتون و کری در عرصه سياست خارجی اين است، برای رييس جمهوری آينده آمريکا، ميراثی خطرناک خواهد بود».

در اردوی جمهوريخواهان آمريکا، اين تنها جب بوش نيست که چگونگی گفتگوهای اتمی با ايران را مورد انتقاد قرار داده، تمامی مدعيان مقام رياست جمهوری در اين حزب، هريک بنوبه خود، باراک اوباما و همکارانش را مورد سرزنش قرار می دهند؛ از جمله می توان به شخصيت های مانند ، سناتورها ليندسی گراهام، رند پل، تد کروز، مارکو روبيو و اسکات واکر فرماندار ايالت ويسکانسن اشاره کرد که همه وارد رقابت های انتخابات رياست جمهوری سال آينده آمريکا شده اند.

این در حالی است که هیلاری کلینتون،‌ یکی از نامزدهای دمکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آینده، روز جمعه سوم ژوئیه ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات با ایران به نتیجه برسد و توافق جامع نهایی بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی حاصل شود.

XS
SM
MD
LG