لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۷

عراقچی: چند موضوع مهم درباره رفع تحریم‌ها باقی مانده است


عباس عراقچی (نفر وسط)
عباس عراقچی (نفر وسط)

عباس عراقچی، عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران، می‌گويد که اگرچه «بسياری از مسائل اختلافی» درباره نحوه رفع تحريم‌ها عليه ايران حل شده‌اند اما «چهار پنج موضوع مهم» همچنان باقی مانده است.

آقای عراقچی، شامگاه شنبه ۱۳ تير، در گفت‌وگو با تلويزيون جمهوری اسلامی، از «همزمانی يا متناظر بودن» اقدامات ايران و قدرت‌های جهانی در توافق نهايی به عنوان موارد اصلی اختلافی در اين حوزه نام برده است.

معاون وزير امور خارجه ايران تاکيد کرده که «اصل همزمانی اقدامات برای هر دو طرف مهم است» و ابراز اميدواری کرده تا بتوان به «راه‌حل‌های مقبولی» رسيد.

پیش از این، خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داده بود که جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی به توافقی اوليه درباره نحوه لغو تحريم‌ها عليه ايران دست يافته‌اند.

عضو تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران با بيان اينکه «بر کلان تحقيق و توسعه هسته‌ای» نيز توافق شده، گفته که «زمان بندی و پيشرفت» در اين حوزه همچنان مورد اختلاف است.

سه‌شنبه ۱۶ تير، آخرين مهلت ايران، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، روسيه و چين، برای رسيدن به توافقی جامع و نهايی بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است.

عباس عراقچی در حال مصاحبه با تلویزیون جمهوری اسلامی

آقای عراقچی اگرچه گفته که تمديد اين مدت «گزينه مطلوب هيچ کدام از طرفين نيست» اما در عين حال افزوده که ايران «اسير زمان» نيست: «اگر به ۱۶ تير برسيم و به آن چيزی که مورد خواست ماست و خط قرمز ماست نرسيديم، ترجيح می‌دهيم دست خالی به تهران برگرديم تا اينکه توافق بد داشته باشيم.»

با وجود اين، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ايران تاکيد کرده که تيم ايرانی «آماده ماندن در وين» نيز است.

معاون وزارت امور خارجه ايران همچنين گفته که «روز توافق» روزی است که «مراحل تصويب توافق در کشورها انجام بگيرد» و «اجرای اقدامات هم از آن موقع است.»

عباس عراقچی تاکيد کرده که «در روز توافق تمام تحريم‌های اقتصادی و مالی لغو خواهد شد» و گفته است که «از نظر ما قطعنامه شورای امنيت، امضای توافق است.»

به گفته آقای عراقچی، متن توافق نهايی، شامل ۲۰ صفحه اصلی و پنج ضميمه خواهد بود که مجموعا ۷۰ تا ۸۰ صفحه خواهد بود.

XS
SM
MD
LG