لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۹

مقام آمريکايی: پيش‌نويس قطعنامه شورای امنيت درباره ايران در حال تهيه است


در حالی که مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه ۱+۵ در وين تا جمعه تمديد شده است، يک مقام ارشد آمريکایی روز سه‌شنبه ۱۶ تيرماه گفته است، مذاکره کنندگان در حال تهيه پيش‌نويس قطعنامه جديدی هستند که در ارتباط با توافق جامع با ايران بايد به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارائه شود.

اين مقام آمريکايی که نامش فاش نشده به خبرگزاری فرانسه گفته است: «در توافق احتمالی با ايران، محدودیت‌ها (تحريم‌ها) در خصوص برنامه موشکی و تجارت تسليحاتی جمهوری اسلامی ادامه خواهد داشت».

از زمانی که پرونده هسته‌ای ايران از آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به شورای امنيت سازمان ملل متحد رفت، اين شورا شش قطعنامه تحريمی عليه ايران صادر کرد. طبق اين قطعنامه‌ها، برنامه موشکی ايران و همچنين صادرات و واردات تسليحات نيز مورد تحريم قرار گرفتند.

اين در حالی است که پيشتر آمريکا اعلام کرد، به رغم پايان يافتن مهلت تمديد مذاکرات هسته‌ای تا روز سه‌شنبه ۱۶ تيرماه، اين مذاکرات تا روز جمعه يعنی سه روز ديگر تمديد شده است.

در همين رابطه نيز تعليق تحريم‌های در نظر گرفته شده عليه ايران بر اساس توافق موقت ژنو تا روز جمعه ادامه خواهد داشت و معتبر خواهد بود.

در همین حال، جلسه وزیران خارجه ٥+١ بدون حضور وزرای چين و روسيه در روز سه‌شنبه برگزارشد. لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه، نيز عصر سه‌شنبه محل مذاکرات را ترک کرد.

گزارش‌ها همچنين حاکی است که يک مقام آمريکايی در خصوص مذاکرات هسته‌ای ايران و ۱+۵ گفته است: «اگر ما بعد از اين همه مذاکره، پيشرفت، نزديک شدن به خط پايان در نهايت به توافق نرسيم، يک تراژدی خواهد بود».

«نياز به کار بيشتر»

در همين حال، آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه اعلام کرد: مقامات ارشد آژانس در مذاکرات خود در تهران «پيشرفت‌های بيشتری» داشته‌اند، اما حل مسائل باقيمانده نيازمند کارهای بيشتری است.

به گزارش رويترز، آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گفته است که هيات بلندپايه آژانس در تهران گفت‌وگوهای سازنده‌ای برای حل «همه مسائل باقيمانده» با مقام‌های ايرانی داشت.

طبق بيانيه آژانس، اين هيات در راستای مذاکراتی که يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، در تهران با مقامات بلندپایه ايران داشت به تهران سفر کرد.

آژانس گفته است: «در مذاکرات روز دوشنبه با مقامات بلندپايه ايران پيشرفت‌های بيشتری به دست آمد، اما کار بيشتری در اين زمينه نياز است».

در همين زمينه، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران درباره سفر اخير هيات آژانس به تهران، گفته است: در مذاکرات با اين هيات «با دستيابی به تفاهم اصولی در مورد جدول موضوعات و زمانبندی همکاری مشترک، گام مهمی در مسير حل‌و‌فصل موضوعات باقيمانده» برداشته شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، آقای کمالوندی گفته است که سفر هيات آژانس در پی سفر اخير مدير کل آن، «نشان‌دهنده عزم جدی طرف‌ها برای ارتقاء اثربخش همکاری‌ها است».

هيات پنج نفره آژانس بين‌المللی انرژی اتمی صبح دوشنبه به تهران رفته بود و بامداد سه‌شنبه پايتخت ايران را ترک کرد.

«ابعاد احتمالی نظامی» در برنامه هسته‌ای ايران يکی از مسايل حل نشده بين ايران و آژانس است. آژانس خواهان بازرسی از مراکز نظامی «مشکوک» است، اما رهبر ايران به صراحت اعلام کرده است که با بازديد از مراکز نظامی ايران مخالف است.

يکی از مراکزی که آژانس خواهان بازديد از آن است مرکز نظامی پارچين است و بازرسان آژانس تاکنون موفق نشده اند از اين منطقه بازيد کنند.

XS
SM
MD
LG