لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

سپاه پاسداران دست داشتن در توطئه در اردن را تکذیب کرد


وزارت خارجه ایران و سپاه پاسداران گزارش‌ روزنامه اردنی الرای درباره دست داشتن سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه، در توطئه‌ای برای اجرای یک حمله در این کشور را «بی‌اساس»، «بی‌پایه» و «تبلیغات ایران‌هراسی» خواندند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از «یک منبع آگاه» در وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه، ۱۶ تير، گزارش این روزنامه اردنی را «بی‌اساس» خوانده و سیاست «اصولی و ثابت ایران» را احترام کامل به امنیت، ثبات و تمامیت ارضی کشورهای منطقه ذکر کرد.

در همین حال رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، نیز در این باره به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که این گزارش «بی‌پایه» و جزئی از به گفته او «تبلیغات ایران‌هراسی» است.

روزنامه دولتی الرای در اردن پیشتر خبر داده بود که نیروهای امنیتی فردی به نام «خالد كاظم جاسم الربيعی» را در شهر «جرش» در این کشور به همراه ۴۵ کیلوگرم مواد منفجره دستگیر کرده‌اند.

جرش دومین شهر توریستی اردن است.

آن طور که در گزارش این روزنامه آمده بود، سپاه قدس، بخش برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران، مواد منفجره را «در اختیار این فرد قرار داده است».

روزنامه دولتی الرای روز چهارشنبه در گزارشی جدید نیز بخش‌هایی از کیفرخواست علیه «خالد كاظم جاسم الربيعی» را منتشر کرد که در آن به آن چه جزئیات همکاری این متهم ۴۹ ساله با «وزارت اطلاعات ایران» خوانده شده اشاره کرده است.

ایران از جمله حامیان اصلی حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، است. در مقابل آقای اسد اردن را به حمایت از «گروه‌های شورشی» مخالف خود متهم کرده، اما مقامات اردن این اتهامات را رد کرده‌اند.

اردن همچنین در همکاری با ائتلاف بین‌المللی علیه گروه حکومت اسلامی به رهبری آمریکا، حملات هوایی متعددی را به مواضع این گروه انجام داده است.

در سال‌های گذشته مقام‌های اسرائیلی و برخی از منابع غربی ایران را به دست داشتن در برنامه‌‌ریزی برای فعالیت‌های تروریستی در جمهوری آذربایجان، بانکوک تایلند، تفلیس گرجستان، دهلی نو در هند، و کنیا در آفریقا متهم کرده‌اند، و چندین تبعه ایران نیز به همین اتهام در این کشورها دستگیر شده‌اند.

جمهوری اسلامی اتهام دست داشتن در هر گونه توطئه ترور در این کشورها را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG