لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

ویروس عامل ایجاد سرطان-مصاحبه با یک کارشناس


پژوهشگران فرانسوی در یک پژوهش همه گیر شناسی، تائید کرده اند که واکسن ضد ویروس پاپیلوما، می تواند از ابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری کند.


در سراسر جهان، سرطان دهانه رحم، دومین سرطانی ست که بیشترین تعداد مبتلایان را دارد. از عوامل اصلی ابتلا به این سرطان، ویروس پاپیلومای نوع انسانی ست. گروهی از اپیدمیولوژیستها یا کارشناسان همه گیرشناسی از سازمان تحقیقات سرطان در فرانسه در این رابطه نشان داده اند که واکسن ضد این ویروس قادر است بطور کاملا موثری، از ابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری کند.


دکتر نوبیا میوز رئیس این گروه تحقیقی به رادیو فردا می گوید مطالعات همه گیر شناسی این گروه در 25 کشور جهان نشان داده که ویروس پاپیلوما، عامل اصلی ابتلا به سرطان دهانه، رحم است.


" ما 15 نمونه از این ویروس را که باعث ابتلا به سرطان می شود، مشص کرده ایم. این مطالعات در مورد نزدیک به چهار هزار زن مبتلا به سرطان دهانه رحم صورت گرفته است. نمونه خونی این زنان، در آزمایشگاه مرکزی در هلند مورد مطالعه قرار گرفت و ما توانستیم دو نمونه از این ویروس را که بیش از همه در این سرطان رایج است، مشخص کنیم".


دکتر نوبیا میوز از سازمان پژوهش های سرطان فرانسه می گوید می توان از طریق واکسن، این دو ویروس را هدف قرار داد.


"با واکسنی که انسان را در مقابل ویروس پاپیلوما حفاظت کند، می توان تا 70 درصد، از موارد سرطان دهانه رحم در سراسر جهان کاست. "


این رقم، به گفته دکتر میوز، بالاتر از رقمی ست که از سایر شیوه های پیشگیری از ابتلا به ویروس، حاصل می شود.

واکسن جدید هم برای مردان و هم برای زنان در نظر گرفته شده زیرا ویروس پاپیلوما، از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. بدین ترتیب " برای پیشگیری از ابتلا به ویروس، این واکسن به دختران و پسران، در سنی که هنوز فعالیت جنسی آنها آغاز نشده، داده می شود."


.
XS
SM
MD
LG