لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

اخبار ضدونقيض درباره ارائه پيشنهادهای جديد از سوی ايران در مذاکرات


در حالی که يک ديپلمات ايرانی گفته است «پيشنهادهای جديدی» برای مذاکرات ارائه شده، ديپلمات‌های غربی گفته‌اند که مورد جديدی در مورد مذاکرات از سوی تهران ارائه نشده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، يک ديپلمات ايرانی روز چهارشنبه ۱۷ تيرماه به اين خبرگزاری گفته است: «ايران پيشنهادهای سازنده‌ای برای حل موضوعات مورد اختلاف ارائه کرده است».

اين ديپلمات ايرانی که به نام او در اين خبر اشاره‌ای نشده گفته است: «هيچ انعطافی برای تغيير خطوط قرمز نيست و اين خطوط قابل شکستن هم نيست، ما از خط قرمزها عبور نمی‌کنيم. فکر می‌کنيم خطوط قرمز ايران مانع توافق نيست».

وی افزوده است: «چند موضوع اختلافی خاص باقی است، در همين حال که خيلی از مسائل حل شده است. ما پيشنهادهای سازنده‌ای ارائه کرديم که می‌تواند تعيين کننده باشد و در بحث هسته‌ای و تحريم‌ها و برخی موضوعات مهم ديگر هنوز اختلافات باقی است».

خبرگزاری رويترز با اشاره به خبری که ايسنا منتشر کرده، با ديپلمات‌های غربی تماس گرفته تا از جزييات «پيشنهادهای جديد» با خبر شود. دو ديپلمات غربی به رويترز گفته‌اند: «ما هيچ چيز جديدی از طرف ايرانی دريافت نکرده‌ايم».

اين گزارش حاکی است در حالی که بيشتر وزيران خارجه حاضر در مذاکرات، وين را ترک کرده‌اند محمد جواد ظريف و جان کری، وزيران خارجه ایران و آمريکا، و فدريکا موگرينی، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در وين مانده‌اند تا بتوانند توافق احتمالی را نهايی کنند.

گفت‌وگوی پر تنش کری و ظريف

به گزارش رويترز و به نقل از برخی ديپلمات‌ها، دوشنبه شب و در جريان مذاکرات و در گفت‌وگوی ميان محمد جواد ظريف و جان کری بحث داغی درگرفت.

يک منبع آگاه به رويترز گفته است: «اين طور نبود که يک طرف بلند شود و در را بکوبد و بيرون برود ولی بحث داغی در گرفت». اين منبع گفته که به نظر آقای ظريف، موانع فروش سلاح به ايران در قطعنامه شورای امنيت هيچ ارتباطی به برنامه اتمی ندارد و بايد لغو شود.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، هم به نقل از منابع بدون نام گزارش داده که مکالمه دو نفری آقايان کری و ظريف در حدی بود که صدای‌شان از بيرون شنيده می‌شد و يکی از دستياران آقای کری به درون اتاق رفت تا به آن‌ها گوشزد کند که صدای‌شان بيرون دارد شنيده می‌شود.

ایرنا همچنین به نقل از دیپلمات‌ها روسی و آلمانی و آمریکایی، بدون اشاره به نام این منابع، می‌نویسد که یکی دیگر از نشست‌های آقای ظریف با وزرای ۱+۵ و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز به تشنج کشیده است.

به نوشته این خبرگزاری، «در آن جلسه زمانی که طرف مقابل از تهدید امنیت منطقه و نقش ایران حرف می‌زند ظریف با عصبانیت به یکایک وزیران می‌گوید اگر بحث تهدید منطقه باشد من باید همه شمارا برای حمایت از صدام به دادگاه بین‌المللی بکشانم. او حرف های دیگری هم زده که حاضران جلسه را نگران کرده مبادا ادامه بحث، مذاکرات چند ساله را به شکست بکشاند.»

ایرنا اضافه می‌کند: «یک جای جلسه، فدریکا موگرینی می‌گوید پس برگردیم خانه هایمان. ظریف با عصبانیت جواب می‌دهد: هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکن. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم بلافاصله اضافه می‌کند: و روس را.»

به گزارش رويترز، رسيدن به توافق اتمی در رابطه ميان ايران و آمريکا پس از وقوع انقلاب در ايران و قطع روابط دو کشور، اتفاقی بزرگ محسوب شده و برای باراک اوباما و حسن روحانی، روسای جمهوری‌ دو کشور، هم دستاوردی بزرگ خواهد بود. به ويژه که هر دو از ناحيه تندروهای داخلی تحت فشار هستند.

پنج کشور عضور شورای امنيت به همراه آلمان در قالب گروه ۵+۱ که با ايران مذاکره می‌کنند، اعلام کرده‌اند که مهلت گفت‌وگوها را تا روز جمعه اين هفته تمديد کرده‌اند.

يک مقام رسمی آمريکايی روز سه‌شنبه گفت: «ما به خط پايان نزديک هستيم و اين که به توافق می‌رسيم يا نه، به زودی مشخص می‌شود».

اين گزارش حاکی است که سخت‌ترين بخش گفت‌وگوها در مورد رفع تحريم‌های اعمال شده از سوی شورای امنيت سازمان ملل است. چين و روسيه که از حاميان جدی تحريم نبودند، از رفع تحريم‌ها حمايت می‌کنند.

به گفته برخی منابع غربی، در اين ميان روسيه که خود از سوی آمريکا و اتحاديه اروپا تحت تحريم است، خواهان رفع تحريم‌های ايران است.

قرار است لوران فابيوس و فيليپ هاموند، وزيران خارجه فرانسه و بريتانيا، روز چهارشنبه به وين بازگردند.

XS
SM
MD
LG