لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

تاکید دوباره سپاه: هیچ گاه اجازه بازرسی از اماکن نظامی را نمی‌دهیم


همزمان با، به گفته عده‌ای، آخرین روز از مذاکره اتمی ایران با گروه ۵+۱، رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تاکید کرد که این نهاد «هیچ‌ گاه» به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از «اماکن نظامی» را نخواهد داد.

آقای شریف همچنین گفت که گزارش‌ روزنامه اردنی الرای درباره دست داشتن سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه، در توطئه‌ای برای اجرای یک حمله در این کشور با هدف «ایران‌هراسی، شیعه‌هراسی و سپاه‌هراسی» منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، سخنگوی سپاه پاسداران روز پنج‌شنبه، ۱۸ تیر، تاکید کرد که مقامات جمهوری اسلامی به «هیچ وجه» به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه‌ بازرسی از «اماکن نظامی» را نخواهند داد.

آقای شریف اضافه کرد: «ازاین گذشته سپاه نیز هیچ ‌گاه چنین اجازه‌ای را به بازرسان نخواهد داد.»

«ابعاد نظامی احتمالی» در برنامه اتمی ايران يکی از مسائل حل‌نشده بين ايران و آژانس بوده است. آژانس خواهان بازرسی از مراکز نظامی «مشکوک» است، اما آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اعلام کرده است که اجازه بازدید از این مراکز و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران را نخواهد داد.

در همین حال پس از دیدار یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در تهران با حسن روحانی، رئیس جمهور، و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در روز پنج‌‌شنبه، ۱۱ تیرماه، یک هيئت پنج نفره آژانس نیز روز دوشنبه به تهران سفر کرد.

پس از سفر این هیئت، آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز سه‌‌شنبه اعلام کرد که مقامات ارشد آژانس در مذاکرات خود در تهران «پيشرفت‌های بيشتری» داشته‌‌اند، اما حل مسائل باقي‌مانده نيازمند کارهای بيشتری است.

در همین حال عباس عراقچی، عضو ارشد در تیم مذاکره اتمی ایران، نیز پس از سفر آقای آمانو به تهران، ضمن تاکید بر آمادگی ایران برای همکاری با ‌آژانس در زمینه ابعاد نظامی احتمالی در برنامه اتمی ابراز امیدواری کرد که در حل این مسئله «پیشرفت حاصل شود».

سخنگوی سپاه پاسداران روز پنج‌شنبه در بخش دیگری از سخنان خود گزارش روزنامه الرای اردن را «بی‌پایه و اساس» خوانده و گفت که این گزارش با هدف «ایران‌هراسی، شیعه‌هراسی و سپاه‌‌هراسی» و همچنین «انحراف افکار عمومی نسبت به موضوع روز جهانی قدس» منتشر شده است.

آقای شریف اضافه کرد: «پاسداران انقلاب اسلامی هوشیارتر از این هستند که یک انسان بی‌لیاقت مانند پادشاه اردن بتواند درباره آنها چنین ادعایی را مطرح کند.»

وی تاکید کرد: «حدود دو هفته قبل نیز ادعایی مطرح شد مبنی بر این که در بحرین فردی ایرانی که حامل سلاح بوده بازداشت شده؛ ادعایی که هیچ‌ گونه پایه و اساسی نداشت.»

روزنامه دولتی الرای در اردن پیشتر خبر داده بود که نیروهای امنیتی فردی به نام «خالد كاظم جاسم الربيعی» را در شهر «جرش» در این کشور به همراه ۴۵ کیلوگرم مواد منفجره دستگیر کرده‌اند.

آن طور که در گزارش این روزنامه آمده بود، سپاه قدس، بخش برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران، مواد منفجره را «در اختیار این فرد قرار داده است».

پیش از آن نیز طارق الحسن، رئيس پليس بحرين، روز پنج‌‌شنبه، ۲۸ خرداد، با اشاره به کشف و ضبط مقداری مواد منفجره «گروه‌های نیابتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران» را به تلاش برای بمب‌گذاری در اين کشور و عربستان سعودی متهم کرده بود.

XS
SM
MD
LG