لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

سناتور ویکر: مقابله با پوتين و خلافت اسلامی شدت عمل نیاز دارد


راجر ويکر، سناتور جمهوریخواه ايالت می‌سی‌سی‌پی
راجر ويکر، سناتور جمهوریخواه ايالت می‌سی‌سی‌پی

راجر ويکر، سناتور آمريکايی می‌گويد کشورهای «آزاديخواه» برای مقابله با روسيه متعرض و افزايش تهديدهای گروه «خلافت اسلامی» بايد متحد شده و شدت عمل نشان دهند.

راجر ويکر سناتور جمهوریخواه ايالت می‌سی‌سی‌پی در مصاحبه‌ای با بخش بالکان راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی گفت واکنش جامعه جهانی به اقدامات ولاديمير پوتين در اوکراين بايد «قاطع و نشاندهنده قدرت» باشد.

راجر ويکر از اعضای آمريکايی هيئت رئيسه کميسيون هلسينکی گفت الحاق شبه جزيره کريمه اوکراین و حمايت روسيه از گروه‌های جدايی طلب در گرجستان، مولدوا و اوکراين نقض «تقريبا همه اصول» معاهده هلسينکی و منشور سازمان ملل متحد است.

او افزود:«اين بسيار مهم است که «جهان آزاد» در اين رابطه موضع قاطعی اتخاذ کرده و به جهانيان نشان دهد که ما اين اقدامات آقای پوتين را به خوبی شناخته‌ايم. اين اقدامات ناقض تمام اصول آزادی، احترام به حقوق کشورهای ديگر و قوانين بين‌المللی است».

سناتور راجر ويکر معتقد است که با وجود الحاق کريمه اوکراین به خاک روسيه، معاهده هلسينکی، که اصول حاکم بر مناسبات کشورها با يکديگر را تعيين می کند، «هنوز نمرده است.» به گفته او جلسه پارلمانی کشورهای عضو سازمان امنيت و همکاری اروپا که کار خود را از روز پنجم ژوييه آغاز کرده يک بار ديگر بر رعايت اين اصول تاکيد خواهد کرد.

او ضمن ابراز حمايت آمريکا از مردم روسيه گفت به احتمال زياد بازگشت آزادی به آن کشور در گرو تغيير رهبران سياسی روسيه است. به گفته او مردم روسيه نبايد احساس کنند که آمريکا و يا اروپا دشمنان آنها هستند و «مردم آزاديخواه در سراسر جهان می خواهند دوست مردم روسيه باشند».

سناتور راجر ويکر گفت برای مقابله با رشد گروه موسوم به «خلافت اسلامی» که آن را يک «سرطان بسيار خطرناک» توصيف کرد، جامعه جهانی بايد «شدت عمل و قاطعيت» نشان دهد.

او افزود: «اين گروه (حکومت اسلامی یا داعش) با اقدامات ديپلماتيک از بين نخواهد رفت. محکوم کردن آن در سازمان ملل متحد، مجامع بين‌المللی و رسانه‌ها به فعاليت اين گروه پايان نخواهد داد. تنها را ه شکست دادن آن اقدام نظامی است».

سناتور ويکر گفت خروج نظاميان آمريکا از عراق در سال ۲۰۱۴ اقدام عجولانه ای بود و تصميم باراک اوباما و دولت فعلی آمريکا که حاضر نشدند برای ادامه ماموريت در عراق نيروی نظامی نگه دارند، «اشتباه» بوده است.

به گفته او خروج ارتش آمريکا از عراق يک «خلاء قدرت» به وجود آورد که گروه «خلافت اسلامی» آن را پر کرده است.

XS
SM
MD
LG