لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

کارگردان «رستاخیز»: فیلمم با نظر مراجع و علما مطابقت دارد


نمایش فیلم «رستاخیز» در جشنواره فجر در سال ۹۲ هم با اعتراضاتی همراه شده بود
نمایش فیلم «رستاخیز» در جشنواره فجر در سال ۹۲ هم با اعتراضاتی همراه شده بود

احمدرضا درویش پس از متوقف شدن اکران فیلم «رستاخیز» اعلام کرد که برای ساخت این فیلم از مراجع تقلید تایید گرفته و این اثر منطبق با نظر آنها ساخته شده است.

فیلم سینمایی «رستاخیز» که درباره قیام عاشورا ساخته شده، روز چهارشنبه ۲۴ تیرماه و درحالی که تنها چند سانس از آغاز اکران آن می‌گذشت، از پرده پایین کشیده شد.

برخی از مخالفین نمایش این فیلم با تجمع مقابل سینما شکوفه تهران، ضمن درگیری با عوامل این سینما، خواستار آتش زدن نسخه این فیلم شده بودند.

عمده مشکل مخالفین «رستاخیز» به نشان دادن تصویر ابوالفضل عباس، برادر امام سوم شیعیان، در جریان قیام کربلاست. در این فیلم برای اولین بار، چهره یکی از اسطوره‌های تاریخ شیعه، در قالب یک فیلم در یک کشور شیعی مذهب به تصویر کشیده شده است.

‌اما احمدرضا درویش،‌ کارگردان این فیلم پس از انتشار خبر توقف اکران «رستاخیز» توسط سازمان سینمایی در شامگاه چهارشنبه ۲۴ تیرماه، به ایسنا گفت:‌ «این تعبیر که اکران فیلم به تعویق افتاده است، درست نیست بلکه وزارت ارشاد با تصمیمی که گرفته، اکران این فیلم را متوقف کرده‌ است.»

آقای درویش همچنین درباره روند صدور پروانه ساخت «رستاخیز» اعلام کرد: «مجوز فیلم مبتنی بر دو اصل از سوی ارشاد صادر شده است؛ یکی اصل مطابقت با قوانین و دیگری به لحاظ شرعی و عرفی؛ قطعا اگر این فیلم بدون تایید مراجع تقلید ساخته شده بود از ارشاد پروانه نمی‌گرفت بنابراین همه‌ این مراحل طی شده و حواله‌های نمایش فیلم صادر شده است.»

این کارگردان در ادامه افزود: «فیلم رستاخیز قطعا با اسناد و مدارک موجود مسیری را طی کرده است که با نظر علما و مراجع تقلید و قوانین جاری کشور مطابقت دارد و تصمیمی که الان وزارت ارشاد گرفته است، در واقع به مصالح آن وزارتخانه برمی‌گردد که یقینا پاسخگو است.»

آقای درویش در پایان این گفت‌وگو اعلام کرد: «فیلم از مرحله تحقیق، پروانه ساخت و تولید و ارتباطات جهانی، مطابق با نظر مرجعیت ساخته شده است و حتی در مرحله اصلاحات برای اکران عمومی، نمایندگانی از سوی برخی مراجع بزرگوار حضور داشتند.»

طی چند روز گذشته برخی از مراجع تقلید شیعه مانند آیت‌الله وحید خراسانی و آیت‌الله علوی گرگانی با انتشار بیانیه‌هایی خواستار جلوگیری از اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» شده بودند.

پس از نمایش فیلم «رستاخیز» ‌در جشنواره سال ۹۲ و انتقادات برخی جریانات مذهبی، این فیلم برای اکران عمومی حدود ۵۰ دقیقه کوتاه شد و زمان آن به ۱۳۰ دقیقه رسید.

به عنوان مثال با وجود باقی ماندن تصویر عباس بن علی، تصاویری که چهره «علی اکبر» فرزند ارشد امام سوم شیعیان و «قاسم» فرزند امام دوم شیعیان را نشان می‌داد، حذف شده‌اند.

گفته می‌شود مجوز اصلی نمایش تصویر برخی چهره‌ها در فیلم «رستاخیز» از سوی آیت‌الله سیستانی، پرمقلدترین مرجع تقلید شیعه که در عراق سکونت دارد،‌ گرفته شده است.

آیت‌الله سیستانی در استفتائی مبنی بر اینکه «آیا صورتگری یا صحنه سازی از زندگانی حضرت محمد یا دیگر پیامبران گذشته یا معصومین یا هـر راز و رمزِ مقدسِ تاریخی و نشان دادنِ آنها بر پرده سینما یا صفحه تلویزیون یا تئاتر و غیره جایز است»،‌ اینگونه پاسخ داده است: «اگر اصلِ حرمت و بزرگداشتِ آنان رعایت شود و شخصیت مقدسِ آنان را در اذهانِ مردم خدشه دار نکند، مانعی ندارد».

از سوی دیگر آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی هم در جواب همین سئوال، اینگونه پاسخ گفته است که «اگر مستلزم توهین یا نسبت باطلی به آن حضرات نباشد فی النفسه اشکال ندارد.»

با همه اینها فیلم سینمایی «رستاخیز» مخالفینی دارد که در مخالفت با نمایش این فیلم طی هفته گذشته دوبار مقابل وزارت ارشاد تجمع کردند و در نهایت حمله آنها به یکی از سینماها در روز اول اکران، باعث توقف نمایش این اثر شده است.

XS
SM
MD
LG