لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

کاخ‌سفید: بازگشت آمريکايی‌های زندانی در ایران اولویت دولت اوباما است


سخنگوی کاخ سفيد روز جمعه ۲۶ تيرماه تاکيد کرد که واشينگتن قويا در تلاش است تا زمينه آزادی آمريکايی‌های زندانی در ايران را فراهم کند و جان کری هم گفته که «بسيار، بسيار» اميدوار است ايران شهروندان آمريکايی را آزاد کند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفيد، در سخنان روز جمعه خود اظهار داشت: ابراز اميدواری امروز جان کری درباره اين قضيه نشان دهنده اولويت بالايی است که باراک اوباما برای بازگشت آمريکايی‌های زندانی قائل است.

پيش از اظهارات سخنگوی کاخ سفيد، جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، در سخنانی گفت، در جريان دور نهايی مذاکرات هسته‌ای در وين موضوع آمريکايی‌های بازداشت شده در ايران را با محمد جواد ظريف، همتای ايرانی‌اش، مطرح کرده است و اميدوار است که آنها به زودی آزاد شوند.

آقای کری در مصاحبه با شبکه تلويزيونی «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» از اقدامات وزارت امور خارجه آمريکا برای آزادی شهروندان ايرانی-آمريکايی زندانی در ایران دفاع کرد.

وزير امور خارجه آمريکا گفت: «هيچ نشستی (بين ايران و آمريکا) نبود، حتی يک جلسه، باور کنيد اغراق نمی‌کنم، که ما مسئله شهروندان بازداشتی آمريکا (در ايران) را مطرح نکنیم».

دور نهايی مذاکرات هسته‌ای در وين بين ايران و شش قدرت جهانی از ۲۷ ژوئن آغاز شد و در نهايت در روز سه‌شنبه ۱۴ ژوئيه توافق حاصل شد.

جان کری با اين حال تاکيد کرده است حتی زمانی که قرار بود او همراه با محمد جواد ظريف توافق هسته‌ای را اعلام کنند، او بار ديگر مسئله شهروندان آمريکايی بازداشتی در ايران را با وی مطرح کرد.

وی افزود: «ما همچنان بسيار، بسيار اميدواريم که دولت ايران تصميم درستی بگيرد و اجازه دهد اين شهروندان به آمريکا بازگردند».

جيسون رضاييان، خبرنگار خبرگزاری آسوشيتدپرس، امير حکمتی و سعيد عابدينی شهروندان آمريکايی -ايرانی بازداشت شده در ايران هستند.

جيسون رضاييان که متولد مارين کانتی در ايالت کاليفرنياست روز ۳۱ تير پارسال همراه همسرش، يگانه صالحی، و يک نفر ديگر که هرگز نامی از او برده نشد در ايران بازداشت شد. خانم صالحی اما بعدها با قيد وثيقه آزاد شد.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، در فروردين امسال خواستار آزادی جيسون رضاييان، امير حکمتی و سعيد عابدينی شده بود. وی همچنين از ايران خواسته بود که به تلاش برای يافتن رابرت لوينسون کمک کند.

در همین زمینه، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا، در ۲۷ خردادماه امسال به اتفاق آرا، با تصویب قطعنامه‌ای خواستار آزادی سه زندانی آمریکایی در ایران شدند.

این قطعنامه که با ۳۹۱ رای موافق و بدون هیچ مخالفتی به تصویب رسید، همچنین از جمهوری اسلامی خواسته بود تا برای یافتن رابرت لوینسون، یک آمریکایی دیگر که حدود هشت سال پیش در ایران ناپدید شده، با دولت آمریکا همکاری کند.

XS
SM
MD
LG