لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۴

موضع‌گیری در ایران در مورد دسترسی به موشک بالیستیک در چارچوب توافق


دو روز پیش از موعد احتمالی بررسی توافق ایران و گروه ۵+۱ در شورای امنیت سازمان ملل، رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران و تعدادی از نمایندگان مجلس ایران با تاکید بر موضع پیشین خود هشدار دادند که موضوع دسترسی ایران به موشک‌های بالیستیک «قابل چانه‌زنی نیست».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس پیش‌‌نویس آمریکا از قطعنامه جدید شورای امنیت درباره برنامه اتمی ایران که بناست روز دوشنبه، ۲۹ تیرماه، در این شورا بررسی شود، تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه فروش و صادرات جنگ‌افزار متعارف برای پنج سال، و موشک‌های قاره‌پیمایی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند برای هشت سال باقی خواهد ماند.

این قطعنامه همچنین در صورت تایید به معنای لغو تحریم‌هایی خواهد بود که شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران وضع کرده است.

با این حال رسول سنایی ‌راد، رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران، روز شنبه، ۲۷ تیر، با اشاره به پیش‌نویس قطعنامه آمریکا گفت که توان نظامی ایران از جمله دسترسی به موشک‌های بالیستیک «قابل چانه‌زنی نیست».

به گزارش خبرگزاری فارس، وی تاکید کرد که «حمایت» از تیم مذاکره اتمی ایران «به معنای پذیرش همه شروط طرف مقابل در مذاکرات نخواهد بود».

آقای سنایی ‌راد گفت: «هرچند که این هنوز پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت است، اما در همین مرحله نیز باید مفاد مداخله‌آمیز آن در امور نظامی ایران تغییر کند.»

در همین حال اسماعیل کوثری، نماینده تهران در مجلس، نیز با اشاره به پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت تاکید کرد که «مجلس به هیچ عنوان این گونه محدودیت‌ها را نمی‌پذیرد».

آقای کوثری همچنین گفت که موشک‌های بالیستیک «دیگر در زمره تسلیحات هسته‌ای قرار نمی‌گیرد و سلاح‌ متعارف است».

وی اضافه کرد: «این تنها یکی از آن مواردی است که به فرموده رهبر معظم انقلاب باید چه در متن نهایی توافق با ۵+۱ و چه در پذیرش قطعنامه شورای امنیت به دقت روی آن کار شود.»

در همین حال محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز تاکید کرد که مذاکرات در وین تنها درباره برنامه اتمی ایران بوده و «پرداختن به مسائل نظامی کشور در آن جایگاهی ندارد».

در حالی که مقامات آمریکایی در سال‌های گذشته بارها از برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند، وزارت دفاع آمریکا نیز در خردادماه اعلام کرد که ایران به‌رغم حضور در گفت‌وگوهای اتمی با شش قدرت جهانی، به توسعه فناوری‌هايی که «می‌‌توانند برای جنگ‌افزار هسته‌ای مناسب باشند» ادامه می‌‌دهد.

در همین حال آیت‌الله علی خامنه‌ای در سخنان روز شنبه خود گفت که پس از توافق اتمی با گروه ۵+۱ «قابلیت‌های دفاعی و حریم امنیتی» جمهوری اسلامی «حفظ خواهد شد» و ایران در این زمینه «هرگز تسلیم» به گفته او «زیاده‌خواهی‌های دشمن» نخواهد شد.

در ادامه واکنش‌ها به توافق اتمی وین، محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، نیز روز شنبه با اشاره به گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی گفت که نباید با این توافق «برخورد صفر یا صدی کرد».

وی تاکید کرد: «اگر هر یک از اعضای شورای عالی امنیت ملی بدون مطالعه سطر به سطر جمع‌بندی مذاکرات و همچنین بدون در نظر گرفتن تبعات آن در امنیت ملی کشور اظهار نظری کنند... امنیت ملی را به بازی گرفته‌اند.»

در همین حال احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، نیز تصریح کرد: «اگر خطوط قرمز رهبری لحاظ شده و رعایت شده باشد نتیجه این توافق هم مثبت است و اگر بنا باشد که به صلح امام حسن دچار شویم برای شیعیان مشکل پیش می‌آید.»

وی با اشاره به گفته‌های باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، گفت که برخی‌ «خواب باز شدن سفارت آمریکا را می‌بینند»، اما«به بیانیه آمریکایی‌ها گوش ندادند».

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، توافق با ایران را «تاریخی» خوانده و گفته است که در صورت نقض آن، ایران با پیامدهای واقعی روبه‌رو خواهد شد.

XS
SM
MD
LG