لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۴

واکنش ظریف به اظهارات مقام‌های آمریکایی در مورد گزینه نظامی


محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

در حالی که وزیر دفاع آمریکا گفته‌است، توافق هسته‌ای به‌دست آمده میان ایران و قدرت‌های جهانی، گزینه نظامی در برابر ایران را نیز حفظ می‌کند، وزیر خارجه ایران در این باره ابراز «تأسف» کرده و گفت که «کسانی همچنان از کاربرد غیرقانونی و نامشروع زور برای دستیابی به مقاصد توهم‌آمیز خود سخن می‌گویند».

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، دوشنبه ۲۹ تیر در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا، افزود، «آنها که دم از زور می‌زنند و اصرار بیهوده بر حفظ یک گزینهٔ از پیش ناکارآمد دارند، فاقد ظرفیت و توانایی لازم برای مدیریت، پیشبرد و تثبیت دیپلماسی هستند».

سخنان آقای ظریف پس از آن بیان می‌شود که اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا یک‌شنبه شب، ۲۸ تیر، در بدو ورود به اسرائیل گفت، توافق بدست آمده در مذاکرات وین، گزینه نظامی علیه ایران را از بین نبرده‌است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز شنبه گفته بود با اجرای توافق با ایران و بازرسی‌ها از تأسیسات این کشور، در صورت نیاز به اقدام نظامی، اطلاعات بیشتری برای حمله در دست خواهیم داشت.

از سوی دیگر، جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، روز ۲۴ تیر خطاب به اعضای دمکرات کنگره آمریکا گفت هیچ موردی در توافق اتمی با ایران نیست که گزینه نظامی علیه تهران را منتفی کند.

باراک اوباما نیز هفته گذشته به نیویورک تایمز گفته بود، آمریکا اگر اراده کند، می‌تواند قوای نظامی ایران را منهدم کند.

با وجود این، باراک اوباما و وزیران دفاع و خارجه او از توافق بدست آمده با ایران قویاً دفاع می‌کنند و کنگره واشینگتن را به تأیید آن فراخوانده‌اند.

اظهارات وزیر دفاع آمریکا در اسرائیل

در این میان، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، که از سوی اوباما برای دادن اطمینان به امنیت اسرائیل راهی این کشور شده‌است، دیدارهای خود را با مقامات اسرائیل دوشنبه ۲۹ تیر با دیدار با همتای اسرائیلی‌اش، ژنرال موشه یعلون با گفتن این که «توافقی خوب» با ایران بدست آمده‌است، آغاز کرد.

به گزارش رادیو اسرائیل، ژنرال یعلون در این دیدار در محل وزارت دفاع اسرائیل در تل‌آویو، ضمن ابراز امتنان کشورش از یاری‌های آمریکا، به وجود اختلافات عمده میان دو کشور، از جمله بر سر توافق هسته‌ای اعلام شده با ایران، اذعان کرد.

اما آقای کارتر در این دیدار، هم‌پیمانی آمریکا با اسرائیل را مانند یک «صخره استوار، با صلابت و تزلزل‌ناپذیر» نامید.

در همین حال، به گزارش منابع پنتاگون، آقای کارتر گفته‌است، برای تغییر نظر اسرائیل در مورد توافق هسته‌ای با ایران تلاش نخواهد کرد.

قرار است اشتون کارتر اواخر دوشنبه ۲۹ تیر یا بامداد سه‌شنبه ۳۰ تیر با نتانیاهو، که توافق هسته‌ای با ایران را «اشتباهی در ابعاد تاریخی» نامیده، دیدار کند.

نتانیاهو یک‌شنبه ۲۸ تیر در مصاحبه‌هایی با رسانه‌های آمریکا، ضمن فراخواندن کنگره به رد توافق بدست آمده با ایران، این را نیز گفت که هیچ غرامتی از سوی آمریکا اسرائیل را راضی نخواهد کرد.

مقام‌های اسرائیلی می‌گویند که به خاطر توافق اتمی بدست آمده میان ایران و قدرت‌های جهانی، «خطرات امنیتی» برای اسرائیل بیشتر شده‌است.

این در حالی است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته‌است به خاطر این توافق، اسرائیل و دنیا امن‌تر می‌شود.

آمریکا در نظر دارد کمک‌های نظامی به اسرائیل را در یک دوره ده ساله؛ از سال ۲۰۱۷، به سه میلیارد و هفتصد میلیون دلار در هر سال افزایش دهد اما احتمال افزایش آن تا حداکثر چهار میلیارد و پانصد میلیون دلار نیز مطرح شده‌است.

از سوی دیگر، در حالی که وزیر دفاع اسرائیل جمعه گذشته از درخواست این کشور برای دریافت کمک‌های تسلیحاتی بیشتر از آمریکا سخن گفت و همتای آمریکایی او نیز هفته قبل آمادگی آمریکا را برای بهبود امنیت اسرائیل اعلام کرد، خبرگزاری آسوشیتدپرس یکشنبه ۲۸ تیر به نقل از منابع پنتاگون، نوشت که آمریکا طرحی برای «دادن غرامت» به اسرائیل بابت توافق اتمی با ایران ندارد.

آقای کارتر بعد از اسرائیل به عربستان و احتمالاً به اردن نیز سفر می‌کند.

XS
SM
MD
LG