لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

وکیل جیسون رضاییان: جلسه بعدی دادگاه احتمالا آخرین جلسه موکلم خواهد بود


وکیل جیسون رضاییان، خبرنگار زندانی روزنامه واشینگتن پست در ایران، گفته که جلسه بعدی دادگاه رسیدگی به اتهام‌های مرتبط با جاسوسی موکلش، آخرین جلسه بررسی این پرونده خواهد بود.

لیلا احسن روز ۲۹ تیر به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «دادگاه به من اطلاع داده که جلسه بعدی به "احتمال زیاد" آخرین جلسه خواهد بود ولی زمان آن هنوز تعیین نشده است».

جیسون رضاییان تاکنون در سه جلسه دادگاه برای بررسی پرونده اتهام‌های مطرح شده علیه خود حاضر شده است.

خانم احسن افزوده است: «هنوز مشخص نیست حتی پس از برگزاری آخرین جلسه دادگاه، چقدر طول بکشد تا حکم دادگاه صادر شود».

جيسون رضاييان در ۳۱ تيرماه ۱۳۹۳ همراه با همسرش یگانه صالحی و دو عکاس خبرنگار، در تهران بازداشت شد. خانم صالحی و دو خبرنگار ديگر پس از چندی آزاد شدند اما جيسون رضاييان همچنان در زندان به سر می‌برد.

سخنگوی قوه قضاييه اتهامات خبرنگار واشینگتن پست را «جاسوسی به نفع آمريکا» و «فعاليت تبليغی عليه نظام» عنوان کرده بود.

علی رضاييان، برادر جيسون، پیشتر در اين مورد به راديو فردا گفته بود: «فشار روانی‌ای که روی [جيسون] اوست برای آنکه اعتراف به کاری بکند که انجام نداده‌ است بسيار زياد است. او تحت فشار است چون می‌داند حقوقی را که بايد در يک نظام قضايی داشته باشد، به او داده نمی‌شود».

سخنگوی کاخ سفيد روز ۲۶ تيرماه تاکيد کرد که واشينگتن قويا در تلاش است تا زمينه آزادی آمريکايی‌های زندانی در ايران را فراهم کند و این مسئله اولویت بالایی برای دولت باراک اوباما دارد. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هم همان روز تصریح کرد که «بسيار، بسيار» اميدوار است ايران شهروندان آمريکايی را آزاد کند.

ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا پیشتر گفته بود که در جریان مذاکرات اتمی با ایران، جان کری «هیچ‌گاه از آمریکایی‌های دربند در زندان غافل نشد و در هر فرصتی که ممکن بود، بحث آن‌ها را دنبال کرد».

روزنامه واشینگتن پست پیش از این در گزارشی نوشته بود که مقامات آمریکایی طی مذاکره اتمی با ایران بارها وضعیت امیر حکمتی، سعید عابدینی، جیسون رضاییان و رابرت لوینسون را پیش کشیده‌اند.

کشیش سعید عابدینی پس از بازگشت به ایران بازداشت و به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به هشت سال زندان محکوم شده است.

رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، در مارس سال ۲۰۰۷ زمانی که به جزیره کیش رفته بود، ناپدید شد.

امیر حکمتی در سال ۲۰۱۱ در حالی ‌که به گفته خود برای دیدار با مادربزرگش به ایران رفته بود، بازداشت و به اتهام‌ «جاسوسی» و «همکاری با کشورهای متخاصم» ابتدا به اعدام محکوم شد، اما این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۱۰ سال زندان کاهش پیدا کرد.

XS
SM
MD
LG