لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۲

داووداغلو اتهام همکاری ضمنی ترکیه با «حکومت اسلامی» را رد کرد


احمد داووداغلو، نخست‌وزیر ترکیه
احمد داووداغلو، نخست‌وزیر ترکیه

احمد داووداغلو، نخست‌وزیر ترکیه، این اتهام که کشورش تاکنون به طور ضمنی به ستیزه‌جویان گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) یاری رسانده و حمله انتحاری روز دوشنبه در خاک ترکیه از نتایج ناخواسته همین کمک‌ها بوده را رد کرد.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه، ۳۰ تیر، خبر داد که آقای داووداغلو در این ارتباط به خبرنگاران گفته‌ است: «دولت ترکیه و حزب [حاکم] عدالت و توسعه هیچ گاه هیچ تماسی، چه مستقیم و چه غیرمستقیم، با هیچ گروه تروریستی نداشته و هیچ‌ وقت هم مدارایی نسبت به هیچ‌ یک از گروه‌های تروریستی از خود نشان نداده‌اند.»

روز دوشنبه انفجار بمبی در شهر سوروچ ترکیه، در نزدیکی مرز با سوریه، به مرگ دست‌کم ۳۲ تن از دانشجویانی انجامید که قصد عبور از مرز و یاری رساندن به بازسازی شهر کوبانی در شمال سوریه را داشتند.

کوبانی همواره هدف حملات گروه داعش قرار داشته و گروه‌هایی از اقلیت کُرد در ترکیه دولت رجب طیب اردوغان را متهم می‌کنند که در نجات منطقه کردنشین کوبانی از حملات داعش کوتاهی می‌کند.

در همین حال، هزاران نفر از ستیزه‌جویان خارجی طی سال‌های گذشته موفق شده‌اند با عبور از مرز ترکیه به نیروهای داعش در سوریه بپیوندند، و این امر نیز مورد اعتراض مخالفان دولت اردوغان است که دولت ترکیه را به بی‌توجهی به این مسئله متهم می‌کنند.

ایالات متحده و دیگر متحدان غربی ترکیه نیز از این کشور خواسته‌اند تا برای تقویت امنیت مرز ترکیه و سوریه اقدامات بیشتری انجام دهد.

در همین حال، مقام‌های دولتی ترکیه طی هفته‌های اخیر با ترتیب دادن حملات مختلف به دستگیری افراد مظنون به عضویت در داعش اقدام کرده‌اند.

دولت ترکیه همچنین چندین وب‌سایت خبری داعش که دولت ترکیه را تهدید به حمله تلافی‌جویانه کرده‌ بود مسدود کرده‌ است.

با وجود این اقدامات، انفجار سوروچ خشم شماری از گروه‌های سیاسی کُرد ترکیه و هواداران آنها را در پی داشته که از آن جمله پ‌کا‌کا، حزب کارگران کردستان ترکیه، دولت ترکیه را مسئول این انفجار دانسته و آن را نتیجه کمک‌های قبلی دولت اردوغان به داعش در نبرد علیه کردهای سوریه عنوان کرده‌ است.

خشم این معترضان روز دوشنبه به تظاهرات در شهرهای استانبول و مرسین انجامید که در استانبول پلیس اقدام به گاز اشک‌آور کرد و در مرسین، در جنوب ترکیه، شلیک در میان اعتراضات دو زخمی بر جای گذاشت.

همچنین از نقاط مختلف ترکیه خبر می‌رسد که درگیری‌های متفرقه شبه‌نظامیان کُرد با نیروهای مسلح ترکیه طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه افزایش پیدا کرده‌ است.

هویت بمب‌گذار انتحاری سوروچ هنوز مشخص نشده‌ است، اما احمد داووداغلو گفته‌ است که یک فرد مظنون در این رابطه شناسایی شده و ارتباطات او در دست بررسی است.

XS
SM
MD
LG