لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

کره شمالی «احتمالا آماده انجام آزمایش موشکی جدید می‌شود»


اون‌ها-۳ در سال ۲۰۱۲ آزمایش شد و منبع خبری «یون‌هاپ» می‌گوید سامانه پرتاب موشک جدید بلندتر از سامانه اون‌ها-۳ است
اون‌ها-۳ در سال ۲۰۱۲ آزمایش شد و منبع خبری «یون‌هاپ» می‌گوید سامانه پرتاب موشک جدید بلندتر از سامانه اون‌ها-۳ است

خبرگزاری رسمی کره جنوبی می‌گوید، کره شمالی به تازگی دست به تغییراتی در تاسیسات پرتاب موشک خود زده است که احتمالا نشانه‌ای از آماده شدن پیونگ‌یانگ برای انجام آزمایش موشکی تازه‌ای در ماه اکتبر است.

خبرگزاری «یون‌هاپ» در کره جنوبی که از مهم‌ترین منابع خبری آن کشور در مورد پیونگ‌یانگ به شمار می‌رود، ۳۱ تیر ماه گزارش داده است که همسایه شمالی، تغییرات در تاسیسات پرتاب موشک دوربرد خود، در پایگاهی در مرز چین را، تقریبا به پایان برده است.

منبع خبری که با استناد به عکس‌های ماهواری‌های گزارش تازه از او نقل شده، می‌گوید این برج تازه ۶۷ متر طول دارد و در پایگاه «دونگ‌چانگ‌ری» قرار دارد. مقام‌های کره شمالی می‌گویند این پایگاه ماهواره «ساهه» است.

منبع خبری «یون‌هاپ» که نامی از او برده نشده، گفته است به عقیده آنها کره شمالی خود را برای پرتاب موشکی، بزرگ‌تر از موشک‌های «اون‌ها-۳» آماده می‌کند. زمان پرتاب احتمالی این موشک، ۱۰ اکتبر برآورده شده که هفتادمین سالگرد تاسیس «حزب کارگر» کره شمالی‌ست. انجام آزمایش‌های موشکی یا نظامی در جریان مراسم دولتی آن کشور سابقه دارد.

پیش از این وزیر دفاع کره جنوبی نیز در مورد احتمال انجام آنچه او «اقداماتی تحریک‌آمیز از منظر استراتژیک» در سالگرد تاسیس حزب کاگر، نامید، هشدار داده بود.

موشک‌های «اون‌ها» از «سامانه‌های یک‌بار مصرف» پرتاب می‌شوند که سامانه «ساهه» از جمله آنهاست. «اون‌ها-۳» در آوریل ۲۰۱۲ و دسامبر همان سال آزمایش شدند.

آزمایش‌های موشک‌های قاره‌پیما از سوی کره شمالی، در فهرست امور ممنوعه شورای امنیت سازمان ملل متحد، قرار دارند.

پیونگ‌یانگ در موارد گوناگونی بی‌توجه به این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها دست به آزمایش‌ها نظامی خود زده است.

کره شمالی به دلیل انجام این آزمایش‌ها و بی‌توجهی به خواسته‌های شورای امنیت، تحت تحریم‌های شدیدی قرار دارد.

وزارت خارجه آن کشور به تازگی در بیانیه‌ای، با اشاره به فرجام یافتن مذاکرات هسته‌ای میان تهران و شش قدرت جهانی، گفته است پیونگ‌یانگ علاقه‌ای به پیمودن راهی مشابه ندارد.

XS
SM
MD
LG