لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

وزیر دفاع آمریکا: متعهدیم با نفوذ مضر ایران در منطقه مقابله کنیم


اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده در پایگاه هوایی در اردن. ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۵.
اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده در پایگاه هوایی در اردن. ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۵.

اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده، روز سه‌شنبه، ۳۰ تیر، در سفر خود به منطقه خاورمیانه در اردن گفت که کشورش متعهد است، همراه با اسرائیل، «با نفوذ مضر ایران در منطقه مقابله کند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اشتون کارتر که برای اطمینان دادن به هم‌پیمانان آمریکا در منطقه نسبت به «ابعاد مثبت» توافق اتمی با ایران به خاورمیانه سفر کرده در این سفر با مقام‌های اسرائیلی، اردنی و سعودی دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

آقای کارتر پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در روز سه‌شنبه هم‌اینک وارد اردن شده و با مقام‌های این کشور، که از هم‌پیمانان آمریکا در مقابله با نفوذ گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) است، دیدار دارد.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر دفاع آمریکا که روز سه‌شنبه در یک پایگاه هوایی در اردن و خطاب به نظامیان شش کشور ائتلاف علیه «حکومت اسلامی» سخن می‌گفت اظهار داشت که آمریکا و اسرائیل «مشترکاً متعهد شده‌اند تا با نفوذ مضر ایران در منطقه مقابله کنند».

دیدار روز سه‌شنبه کارتر و نتانیاهو
دیدار روز سه‌شنبه کارتر و نتانیاهو

اشتون کارتر همچنین به سفر خود به اسرائیل اشاره کرده و گفت که بنیامین نتانیاهو «با تأکید زیاد تصریح کرد که در مورد توافق هسته‌ای و در مورد ایران با دیدگاه ما مخالف است، اما در هر صورت، اختلاف نظر بین دوستان امری عادی است».

آقای کارتر در ادامه تأکید کرد: «به همکاری خود با اسرائیل و دیگر شرکا در منطقه جهت مقابله با تهدید ایران ادامه می‌دهیم، هرچند به طور هم‌زمان درگیر مقابله با داعش باشیم.»

بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه در تل‌آویو بار دیگر بر مخالفت خود با توافق اتمی با ایران تأکید کرده و گفت که «این توافق ایران را در آستانه دستیابی به یک زرادخانه کامل هسته‌ای ظرف ده سال آینده قرار می‌دهد».

اشتون کارتر قرار است روز چهارشنبه به عربستان سعودی رفته و در ارتباط با نگرانی آن کشور نسبت به توافق هسته‌ای ایران با مقامات سعودی گفت‌وگو کند.

اعلام سفر کری به منطقه

در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، قرار است به‌زودی به قطر رفته و طی نشستی، به مقام‌های کشورهای عرب خلیج فارس «اطمینان بدهد» که کشورش در زمینه «دفع نفوذ ایران در منطقه» با آنها همکاری می‌کند.

جان کری روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با خبرنگاران گفت که «طی چند هفته آینده به دوحه می‌روم تا با همه [اعضای شورای همکاری خلیج فارس] دیدار کنم، و فکر می‌کنم بشود آنها را متقاعد کرد که دفع مؤثرتر [نفوذ ایران] و به طور همزمان روش محدود کردن و مهار، قدرت قابل توجهی برای پیشبرد امور به این کشورها می‌بخشد.»

آقای کری تأکید کرد: «با ایران مذاکره کرده و به توافق هسته‌ای رسیدیم چون که معتقدیم اگر قرار است نفوذ ایران را دفع کنیم بهتر است با یک ایران بدون سلاح هسته‌ای سروکار داشته باشیم تا با یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای.»

XS
SM
MD
LG