لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

جنگنده‌های ترکيه به مواضع «حزب کارگران کردستان» در شمال عراق حمله کردند


گزارش ها حاکی است که جنگنده های ترکيه شامگاه جمعه و بامداد روز شنبه سوم تيرماه مواضع گروه حکومت اسلامی (داعش) در سوريه و حزب کارگران کردستان (پ ک ک) را در شمال عراق مورد حمله قرار داده اند.

به گزارش رويترز، منتقدان رجب طيب اردوغان، رييس جمهوری ترکيه می گويند، حمله جنگنده های ترکيه به مواضع گروه حکومت اسلامی تنها بهانه ای برای سرپوش گذاشتن بر قصد واقعی دولت اين کشور برای حمله به مواضع گروه کارگران کردستان (پ ک ک) است.

طبق اين گزارش حملات اخير به مواضع جنگنده های ترکيه به مواضع پ ک ک، به مثابه پايان دادن به آتش بس بين اين گروه و دولت ترکيه تلقی می شود.

در همين حال، احمد داوود اوغلو، نخست وزير ترکيه روز شنبه گفته است: تا زمانی که تهديد ها عليه ترکيه ادامه داشته باشد، اقدامات امنيتی ادامه خواهد داشت.

نخست وزير ترکيه گفته است:«اين عمليات ها، عمليات عليه يک نقطه نيست، و تا زمانی که تهديد عليه ترکيه وجود داشته باشد، ادامه خواهند داشت.»

حملات اخير ترکيه به مواضع حزب کارگران کردستان، نخستين حملات پس از قرارداد صلح سال ۲۰۱۳ بين اين گروه مخالف با دولت ترکيه به شمار می‌رود. مقامات حزب کارگران کردستان تاييد کردند که پنج کمپ نظامی اين گروه در کوه‌های قنديل عراق حدود ساعت ۱۱ شب به وقت محلی مورد حمله سنگين جنگنده‌های اف-۱۶ ترکيه قرار گرفته است.

به گزارش رويترز، حزب کارگران کردستان در بيانيه ای اعلام کرده است، پس از حملات شب گذشته کرده است که قرارداد صلح با دولت ترکيه بی‌معنا است.

اين حملات ساعاتی پس از آن آغاز شد که رجب طيب اردوغان، رئيس جمهوری ترکيه از آغاز برخورد به گفته او جدی‌تر با گروه حکومت اسلامی و حزب کارگران کردستان خبر داد.

در همين حال روز جمعه دولت ترکيه در نامه‌ای به دبيرکل سازمان ملل اعلام کرده است که اين کشور حملات خود را عليه گروه حکومت اسلامی در سوريه به دليل آنچه «ناتوانی و نيز بی‌علاقگی» رهبران سوريه در مبارزه با اسلام‌گرايان افراطی خوانده،‌ آغاز کرده است.

روز دوشنبه گذشته در حمله‌ای انتحاری به یک تجمع در شهر سوروچ در ترکيه دست‌کم به کشته ۳۲ نفر انجاميد.

به دنبال این حمله انتحاری دولت ترکیه دست به اقدامات تازه ای علیه گروه حکومت اسلامی زد. از جمله گزارش‌ها حاکی‌ است که ترکيه بالاخره به ايالات متحده اجازه داده است تا از پايگاه هوايی اينجرليک در جنوب آن کشور، برای انجام عميلات هوايی عليه اسلام‌گرايان استفاده کند.

XS
SM
MD
LG