لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۴

روحانی: تدریس زبان و ادبیات کردی در دانشگاه‌های استان کردستان آغاز می‌شود


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران

رئیس جمهوری ایران خبر داد که بخش کردی خبرگزاری جمهوری اسلامی «بزودی» آغاز به کار می‌کند و تدریس زبان و ادبیات کردی نیز از مهر ماه امسال در قالب ایجاد کرسی مربوطه در دانشگاه‌های استان کردستان آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن روحانی، روز دوشنبه ۵ مرداد، در پایان سفر خود به استان کردستان گفت که این «اقدامات اولیه» با هدف «تقویت زبان و ادبیات فرهنگ کردی» انجام می‌شود و «گام‌های بعدی» هم ادامه خواهد داشت.

در همین حال روزنامه شرق نیز روز دوشنبه خبر داد که دانشگاه‌های استان کردستان از امسال بیش از ۴۰ دانشجو برای تحصیل در رشته زبان و ادبیات کردی جذب می‌کنند.

به گفته این روزنامه، ایجاد این رشته از ابتدای دهه ۸۰ در وزارت علوم به تصویب رسید، اما «مجوز اجرای آن» در سال‌های اخیر، «بنا به دلایلی» به تصویب وزارت علوم نرسید.

در همین رابطه محمد قربان کیانی، رئیس دانشگاه آزاد واحد سنندج نیز خبر داد که زبان کردی از سال آینده در قالب دو واحد اختیاری در این دانشگاه تدریس می‌شود.

حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، در بیانیه‌ای ۱۰ ماده‌ای بر رعایت حقوق اقوام، ادیان و مذاهب در ایران تأکید و وعده‌هایی را در این زمینه مطرح کرده بود.

تدریس زبان مادری اقوام به طور رسمی در مدارس و دانشگاه‌ها و انتصاب نیروهای «شایسته محلی» در پست‌های مدیریتی از جمله وعده‌های آقای روحانی در این بیانیه بود.

بر اساس اصل ۱۵ قانون اساسی ایران، «زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‏‌های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.»

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان دربارهٔ انتصاب اهل سنت در برخی مشاغل امنیتی، نظامی و دانشگاهی، گفت: «برخورداری همه اقوام و مذاهب از حقوق شهروندی از برنامه‌های این دولت است که ممکن است... یک‌روزه حل نشود، اما قدم به قدم در این مسیر گام برخواهیم داشت.»

علی یونسی که روز ۹ مهر ۹۲ به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی منصوب شد، از مذاکرات خود برای انتصاب اهل سنت و زنان در سمت‌های دولتی خبر داده بود.

براساس گزارش‌ها در دولت حسن روحانی عماد حسینی، از نمایندگان اهل تسنن مجلس هشتم، به عنوان معاون وزیر نفت منصوب شده و چهار زن نیز به سمت فرمانداری منصوب شده‌اند.

XS
SM
MD
LG