لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۵

زنگنه: فصل جديدی از همکاری با شرکت فرانسوی توتال آغاز می‌شود


لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه همراه با بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران
لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه همراه با بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران

وزير نفت ايران پس از ديدار با وزير خارجه فرانسه در تهران گفت که «فصل جديدی از همکاری با شرکت توتال فرانسه برای توسعه ميدان‌های نفتی ايران آغاز خواهد شد».

لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه روز چهارشنبه هفتم مردادماه به تهران سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری شانا، بيژن زنگنه وزير نفت ايران در جمع خبرنگاران گفت که ايران روابط طولانی و مستحکمی با شرکت‌های فرانسوی دارد.

به گفته وی، توتال بيش از ٢٠ سال در توسعه پروژه‌های نفتی ايران حضور داشته است و با توجه به ابراز تمايل فرانسوی‌ها قرار است باب جديدی برای توسعه فعاليت اين شرکت در توسعه ميدان‌های نفتی گشوده شود.

شرکت توتال که سابقه طولانی در حوزه نفت و گاز ايران داشته است، خصوصا چندين فاز پارس جنوبی دارد، در سال ۲۰۱۰ زير فشار آمريکا فعاليت‌هایش را در ايران متوقف کرد. اين شرکت همچنين قراردادی برای ساخت مجتمع توليد گاز مايع (ال‌ان‌جی) در ايران داشت که بی هيچ پيشرفتی متوقف شد.

زنگنه همچنين با بيان اينکه در ديدار با آقای فابيوس مذاکراتی درباره علاقه شرکت‌های فرانسوی به حضور در صنعت پتروشيمی ايران انجام شد، افزود که شرکت‌های پتروشيمی فرانسه قرار است علاوه بر ادامه روال گذشته در صنعت پتروشيمی که بيشتر تامين منابع مالی و فاينانس بود حضور گسترده‌ای در اين صنعت داشته باشند؛ شرکت‌های فرانسوی از همکاران درازمدت ما در صنايع پتروشيمی بودند.

ايران اعلام کرده است که بخش توسعه ميادين نفت‌وگاز ايران در پنج سال آينده نياز به ۱۸۵ ميليارد دلار سرمايه‌گذاری و بخش پتروشيمی آن نياز به ۷۰ ميليارد سرمايه‌گذاری دارد.

نصرت‌الله سيفی مدير عامل شرکت بهينه‌سازی مصرف سوخت نيز ماه گذشته اعلام کرد که ايران نياز به سرمايه‌گذاری ۲۰۰ ميليارد دلاری برای بهينه‌کردن مصرف سرسام‌آور سوخت در ايران دارد.

وزير نفت ایران با بيان اينکه بهينه‌سازی مصرف انرژی، توليد «ال‌ان‌جی» و تامين تجهيزات از ديگر محورهای اين گفت‌وگو بود، تصريح کرد: با تاکيد وزير خارجه فرانسه قرار شد شرکت‌های فرانسوی در آينده نزديک با شرکت‌های بخش خصوصی ايران ديدار و گفت‌وگو کند.

فابيوس در ديدار روز چهارشنبه خود با محمدجواد ظريف وزير خارجه ايران به سفر پيش روی هيات اقتصادی فرانسه به تهران اشاره کرده بود.

زنگنه با تاکيد بر اينکه قرار است شرکت‌های ايرانی و فرانسوی برای توليد تجهيزات صنعت نفت در ايران با برند و سرمايه گذاری فرانسوی همکاری کنند، اظهار داشت: اين تجهيزات علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای منطقه نيز صادر خواهد شد.

وزير خارجه فرانسه سومين مقام بلندپايه اروپايی پس از زيگمار گابريل، قائم مقام صدراعظم آلمان و فدريکا موگرينی، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، است که طی دو هفته گذشته به ايران آمده است.

وزير خارجه فرانسه نيز در حاشيه ديدار با زنگنه گفت که مذاکرات امروز در زمينه نفت و انرژی بسيار مثبت بوده است و اميدواريم نتايج آن نيز رضايت بخش باشد.

به گزارش خبرگزاری شانا، اميرحسين زمانی نيا معاون وزير نفت ايران نيز چهارشنبه اعلام کرد که مقام‌های نفتی و گازی فرانسه به زودی برای مذاکره با شرکت‌ها و مقام‌های نفتی ايران به تهران می آيند.

XS
SM
MD
LG