لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۶

اوباما: شعار «مرگ بر آمریکا» باور همه مردم ایران نیست

باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه در یک سخنرانی که در «دانشگاه آمریکن» در واشینگتن ایراد کرد بار دیگر از توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرد و در عین حال گفت: شعار «مرگ بر آمریکا» باور همه مردم ایران نیست.

به گزارش رسانه‌های آمریکا، باراک اوباما در سخنرانی خود در «دانشگاه آمریکن» به سخنرانی جان اف کندی، سی و پنجمین رییس جمهوری آمریکا، در سال ۱۹۶۳ در همین دانشگاه اشاره خواهد کرد. جان اف کندی در آن سخنرانی تاریخی، خواستار گفت‌وگو و کاهش تنش با اتحاد جماهیر شوروی شده بود.

سخنرانی باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در «دانشگاه آمریکن» ساعت ۱۱:۲۰ دقیقه به وقت واشینگتن و ۱۹:۵۰ دقیقه به وقت تهران آغاز می‌شود.

ساعاتی پیش از سخنرانی باراک اوباما در دانشگاه امریکن در مورد توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، سناتور جمهوری‌خواه مک‌کین هشدار داد که این توافق «اطمینان کافی برای حمله به اسرائیل» را به ایران می‌دهد.

آقای مک‌کین گفته است باید بر این تصور که در صورت عدم توافق، تنها راه باقیمانده جنگ است خط بطلان کشید.

این اظهارات آقای مک‌کین خطاب به شماری از روزنامه‌نگاران اسرائیلی بازدیدکننده از واشینگتن بیان شد، و در روزنامه اسرائیلی جروزالم پست انعکاس یافته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، باراک اوباما در پنجاه و دومین سالگرد پيمان منع آزمايش‌های هسته‌ای، از توافق با ايران دفاع می‌کند. پيمان منع آزمايش‌های موشکی را جان اف کندی و رهبران شوروی و بريتانيا در سال ۱۹۶۳ امضا کردند.

ساعتی پیش از سخنرانی اوباما در دانشگاه امریکن درباره توافق هسته‌ای با ایران، یک سناتور دمکرات دیگر هم حمایت خود را از این توافق اعلام کرد.

کریس مورفی، سناتور دمکرات ایالت کانکتیکت، روز چهارشنبه در آستانه سخنرانی باراک اوباما، در بیانیه‌ای گفت که «آزمودن این توافق ساده است؛ آیا با چنین توافقی ایران به دستیابی به سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر است یا بدون آن؟»

سناتور مورفی که یکی از اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکاست در این بیانیه افزود از آنجا که پاسخش به این پرسش مثبت است، از توافق با ایران حمایت می‌کند.

باراک اوباما در آغاز سخنرانی خود در دانشگاه مریکن به سخنرانی تاریخی جان اف کندی، سی و پنجمین رییس جمهوری آمریکا در سال ۱۹۶۳ در این دانشگاه اشاره کرد و گفت که جان اف کندی توانست دنیا را از یک فاجعه هسته ای نجات دهد. وی اضافه کرد: توافق هسته‌ای با ایران بر سنت مستحکم دیپلماسی بنیان نهاده شده است.

رییس جمهوری آمریکا تصریح کرد: توافق هسته‌ای با ایران تمام‌های راه‌های دسترسی این کشور به بمب هسته‌ای را می‌بندد.

سخنرانی باراک اوباما در مورد توافق اتمی با ایران را به طور زنده دنبال کنید:

باراک اوباما در ادامه به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران اشاره کرد و گفت این تحریم‌ها باعث شد تا اقتصاد ایران ۲۰ برابر کوچکتر شود و در نهایت این فشارهای اقتصادی در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران موثر بود.

آقای اوباما در خلال سخنرانی خود اشاره کرد که حتی پیش از انتخاب شدن به ریاست‌جمهوری ایالات متحده روشن ساخته که از دیدگاه او ایران نباید اجازه یابد که به سلاح هسته‌ای دست یابد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG