لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

ترکيه: به زودی همراه با آمریکا عمليات گسترده‌ای عليه داعش آغاز می‌کنیم


پایگاه نظامی اینجرلیک ترکیه که در مرز سوریه واقع شده و هواپیماهای آمریکایی برای حمله به مواضع داعش وارد آن شده است.
پایگاه نظامی اینجرلیک ترکیه که در مرز سوریه واقع شده و هواپیماهای آمریکایی برای حمله به مواضع داعش وارد آن شده است.

وزير امور خارجه ترکيه روز چهارشنبه ۱۴ مرداد گفت هواپيماها و بهپادهای آمريکايی وارد پايگاه هوايی اينجرليک در نزديکی مرز سوريه شده‌اند و «يک عمليات گسترده» عليه گروه داعش به زودی آغاز خواهد شد.

همزمان وزير خارجه سوريه گفته است اگر نبرد عليه گروه داعش در هماهنگی با حکومت سوريه انجام شود دمشق از اين عمليات حمايت خواهد کرد.

خبرگزاری آسوشيتدپرس می‌نويسد حکومت ترکيه پس از سالها ترديد بالاخره از اواخر ماه گذشته ميلادی عمليات نظامی عليه پيکارجويان گروه موسوم به خلافت اسلامی (داعش) را شروع کرد و با اجازه دادن به هواپيماهای آمريکايی برای استفاده ازپايگاه هوايی اينجرليک در مبارزه ائتلاف بين‌المللی به رهبری آمريکا عليه اين گروه نقش فعالتری ايفا خواهد کرد.

مقامات آمريکايی می‌گويند اولين ماموريت بهپادهای اين کشور از پايگاه‌های نظامی ترکيه چند روز پيش انجام شد و ارتش آمريکا در حال برنامه‌ريزی برای استفاده از پايگاه‌های ترکيه برای پرواز جنگنده‌های اين کشور است.

مقامات آمريکايی افزودند که تاکنون بهپادهای آمريکايی مستقر در ترکيه عمليات تهاجمی انجام نداده‌اند ولی اين عمليات ممکن است به زودی آغاز شود.

مولود چاووش اوغلو وزير خارجه ترکيه در مصاحبه‌ای با خبرنگاران در حاشيه جلسه آسه‌آن در کوالالامپور گفت نبرد عليه گروه داعش به زودی آغاز خواهد شد ولی جزييات اين عمليات را اعلام نکرد.

او افزود: «در چهارچوب توافق با آمريکا ما در زمينه استفاده فنی از امکانات پايگاه اينجرليک پيشرفت زيادی داشتيم و هواپيماهای آمريکايی وارد اين پايگاه شده‌اند. ما در همکاری با آمريکا به زودی عمليات گسترده‌ای را عليه گروه داعش آغاز خواهيم کرد».

وزير خارجه ترکيه در عين حال به خبرنگاران گفت: پس از آغاز اين عمليات نظامی «موثر» شرايط منطقه برای فعاليت گروه‌های اپوزيسيون ميانه‌رو سوری که با داعش می‌جنگند امن‌تر خواهد شد.

در روزهای اخير گزارش‌هايی منتشر شد حاکی از آنکه تعدادی از نفرات «ارتش آزاد سوريه» که برای جنگ با گروه داعش توسط آمريکا تعليم ديده‌اند، توسط جبهه نصرت، گروه وابسته به القاعده در سوريه اسير شده‌اند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس می‌افزايد: رسانه‌های دولتی سوريه روز چهارشنبه از قول وليد المعلم وزير خارجه اين کشور که برای مذاکره با مقامات ايرانی به تهران سفر کرده است گفتند که هرگونه نبردی عليه گروه داعش بايد در هماهنگی با حکومت سوريه انجام شود.

تلويزيون دولتی سوريه به نقل از وليد المعلم گفت: «ما از هرگونه مبارزه‌ای با گروه داعش به شرط آنکه با حکومت سوريه هماهنگ شود حمايت می‌کنيم. در غير اين صورت، مداخله در امور داخلی و نقض استقلال سوريه است».

وزير خارجه سوريه از روز سه‌شنبه به تهران رفته است و گفته می‌شود که موضوع اصلی مذاکرات او با مقامات ايرانی، طرح حکومت ايران برای پايان دادن به جنگ داخلی سوريه است. از چهار سال پيش که جنگ داخلی سوريه آغاز شد بيش از ۲۵۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته شبکه تلويزيونی الميادين که طرفدار حکومت سوريه است و برنامه‌هایش از لبنان پخش می‌کند، طرح چهار ماده‌ای حکومت ايران شامل اجرای يک آتش‌بس سريع، تشکيل يک حکومت وحدت ملی، اصلاح قانون اساسی به نحوی که حقوق تمام اقليت‌های مذهبی و قومی را تضمين کند و برگزاری يک انتخابات سراسری زير نظر ناظران بين‌المللی است.

حکومت ايران مهمترين متحد سوريه در منطقه است و از سال ۲۰۱۱ و شروع جنگ داخلی سوريه به شکل فعالی از حکومت بشار اسد حمايت کرده است.

XS
SM
MD
LG