لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

کاخ سفيد: احتیاج نداریم کنگره توافق ایران را تایید کند، فقط آن را بر هم نزند


سخنگوی کاخ سفيد روز پنجشنبه ۱۵ مرداد با حمايت از اظهارات روز گذشته رييس جمهوری آمريکا، تاکيد کرد که تندروها در ايران و جمهوريخواهان در کنگره خواهان رد توافق هسته‌ای با تهران هستند.

جاش ارنست که در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران در واشينگتن صحبت می‌کرد، در پاسخ به پرسشی در خصوص اين که به چند رای در کنگره احتياج است تا توافق با ايران تاييد شود؟، گفت: «واقعیت این است که ما احتياج نداريم کنگره اين توافق را تاييد کند، ما فقط نیاز داریم کنگره آن را بر هم نزند».

وی اظهار داشت: «جمهوريخواهان حتی پيش از اين که توافق هسته‌ای حاصل شود، با آن مخالف بودند و اعلام کردند که اين توافق بد است و نبايد سر بگيرد».

سخنگوی کاخ سفید تاکيد کرد طنز ماجرا اينجاست که «تندروها در خيابان‌های ايران نيز خواهان رد اين توافق هستند».

جاش ارنست در ادامه کنفرانس خبری خود گفت: «جمهوريخواهان بهتر بود پيش از اعلام مخالفت با اين توافق ابتدا حرف‌های رييس‌جمهوری را گوش می‌دادند و بعد مخالفت می‌کردند».

وی همچنين در پاسخ به اين پرسش «آيا باراک اوباما از اين که تندروها در ايران را جمهوريخواهان مقايسه کرده است عذرخواهی خواهد کرد؟» گفت: «اين حرف مبتنی بر واقعيات است».

جاش ارنست تصريح کرد که رييس‌جمهوری آمريکا قصد ندارد در اين زمينه حرف خود را پس بگيرد.

ايران و شش قدرت جهانی در ۲۳ تيرماه امسال درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به توافق دست يافتند. اکنون نمايندگان کنگره آمريکا بايد در خصوص رد يا تاييد اين توافق نظر دهند.

دولت باراک اوباما طی روزهای اخير تلاش‌های گسترده‌ای را برای حمايت از اين توافق در کنگره انجام داده است. جمهوريخواهان که اکثريت مجلس نمايندگان و سنای آمريکا را در اختيار دارند می‌گويند که این توافق را رد خواهند کرد.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه سخنانش تصريح کرد: کسانی که امروز با توافق هسته‌ای با ايران مخالفند، همان‌هايی هستند که خواهان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ شدند.

باراک اوباما روز چهارشنبه هشدار داده بود که اگر کنگره توافق با ایران را رد کند، اعتبار آمريکا به عنوان رهبر ديپلماسی در جهان از بین خواهد رفت.

رييس‌جمهوری آمريکا گفته بود که با رد توافق هسته‌ای در کنگره، تنها گزينه‌ای که باقی می‌ماند جنگ است، و اضافه کرد: «با کلمات بازی نکنيم، تنها گزينه‌هايی که در نهايت با آن روبه‌رو هستيم، انتخاب بين ديپلماسی يا نوعی از جنگ است».

XS
SM
MD
LG