لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۰

آمریکا: هرگونه تلاش برای پاکسازی در پارچین مایه نگرانی خواهد بود


تصویر ماهواره‌ای منتشر شده توسط انستیتو علوم و امنیت بین‌المللی
تصویر ماهواره‌ای منتشر شده توسط انستیتو علوم و امنیت بین‌المللی

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، اعلام کرده که «هر گونه تلاش برای پاکسازی» سايت پارچين «مايه نگرانی» خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای تونر، پنج‌شنبه ۱۵ مرداد، به خبرنگاران گفته که اگرچه «نمی‌تواند» گزارش‌ها درباره پاکسازی سايت پارچين را تاييد کند اما افزوده است که ايالات متحده به «توانايی‌های خود برای کشف فعاليت‌های گذشته هسته‌ای ايران در تمام سايت‌ها » و «آنچه در پارچين رخ داده» اطمینان دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا تاکيد کرده است: «شما نمی‌توانيد فعاليت‌های هسته‌ای خود در گذشته را پنهان کنيد. اين کار دهه‌ها و شايد هم بيشتر طول می‌کشد.»

از سوی ديگر، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفيد نيز با بی‌اهميت دانستن اقدام‌های احتمالی ايران در اين زمينه، تصريح کرده است که ايالات متحده به اطلاعات خود از آنچه در سايت پارچين روی داده، اطمينان دارد.

اين اظهار نظرها در واکنش به گزارش يک مرکز تحقیقاتی آمريکايی در حوزه مسائل امنيتی و نظامی بيان می‌شود.

عکس ماهواره‌ای از پارچین:

انستيتو علوم و امنيت بين‌المللی در واشنگتن اعلام کرده که تصاوير ماهواره‌ای از سايت نظامی پارچين گويای از سرگيری فعاليت‌هايی است که با آزمايش‌های احتمالی پيشين ايران بر روی چاشنی‌های انفجاری ارتباط دارد.

به گفته اين انستيتو، فعاليت‌های مورد اشاره احتمالا با هدف پاکسازی آن محدوده قبل از دسترسی بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به پارچين و نمونه‌گيری از اين منطقه انجام شده است.

اين گزارش، واکنش نمايندگی جمهوری اسلامی در مقر سازمان ملل متحد در نيويورک را به دنبال داشت که آن را «سناريويی» ناميد که «در گذشته بارها تکرار شده و هر بار واهی بودن آنها به اثبات رسيده است».

اين در حالی است که اولی هاينونن، معاون سابق مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و از دانشمندان هسته‌ای آمريکا، گفته که «دلايل متعددی» برای فعاليت در پارچين شامل «بهسازی» يا حتی «تمايل برای آزمايش محدوديت‌های توافق اتمی» وجود دارد.

آقای هاينونن تاکيد کرده پس از آنکه درخواست بازرسی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از يک تاسيسات ارائه می‌شود، ديگر «نبايد هيچ تغيير احتمالی {در آن تاسيسات} تحمل شود.»

ایران می‌گوید که مجموعه پارچین شامل تاسیسات نظامی، اداری و مسکونی است اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشکوک است که در این محل در گذشته، آزمایش‌هایی در رابطه با چاشنی‌های انفجاری قابل استفاده در بمب‌های هسته‌ای صورت گرفته باشد.

XS
SM
MD
LG