لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۸

آبرسانی به دریاچه ارومیه از «گرجستان و ارمنستان» انجام می‌شود


دریاچه سوان (در تصویر) در ۶۰ کیلومتری شمال‌شرقی ایروان، پایتخت ارمنستان، از بزرگ‌ترین دریاچه‌های کوهستانی آب شیرین در جهان است
دریاچه سوان (در تصویر) در ۶۰ کیلومتری شمال‌شرقی ایروان، پایتخت ارمنستان، از بزرگ‌ترین دریاچه‌های کوهستانی آب شیرین در جهان است

یکی از نمایندگان مجلس ایران می‌گوید بنا بر طرحی که مراحل مطالعاتی آن انجام شده، آبرسانی به دریاچه ارومیه که کاملا در حال خشک شدن است، از طریق گرجستان و ارمنستان انجام خواهد شد.

علی علی‌لو، نماینده شبستر در مجلس شورای اسلامی، ۱۸ مرداد ماه گفته است طرح انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه «توجیه ندارد».

او در این مورد به «آلایندگی» و «هزینه بالای» انتقال آب از دریاچه شمالی ایران اشاره می‌کند.

به گفته این نماینده مجلس ایران در حال حاضر حجم آب دریاچه ارومیه از ۳۶ میلیارد متر معکب به ۲ میلیارد متر مکعب رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، او در جمع خبرنگاران گفته است طرح انتقال آب از گرجستان و ارمنستان، عمدتا به وسیله ایران انجام خواهد شد و برای این‌کار ایران به تهاتر و خریداری آب از این دو کشور اقدام خواهد کرد.

آقای علی‌لو گفته است انتقال آب به وسیله سه ایستگاه پمپاژ، که ۶۰ تا ۸۰ متر مکعب آب را از سرچشمه‌های کرا و دریاچه سوان، به دریاچه ارومیه می‌رسانند، انجام خواهد شد.

دریاچه سوان در ۶۰ کیلومتری شمال‌شرقی ایروان، پایتخت ارمنستان، از بزرگ‌ترین دریاچه‌های کوهستانی آب شیرین در جهان است.

خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه، هم موجی از اعتراضات شهروندان، گروه‌های فعال در زمینه محیط زیست و گروهی از چهره‌های سیاسی را همراه داشته، هم بارها در مورد تاثیرات زیست‌محیطی و خطرات آن برای سلامتی هشدار داده شده است.

مدیرکل ستاد بحران آذربایجان‌ شرقی به تازگی گفته است دریاچه ارومیه به یکی از کانون‌های اصلی ریزگرد در خاورمیانه تبدیل شده و توفان‌ها و ریزگردهای نمکی می‌تواند تا شعاع ۵۰۰ کیلومتر در منطقه تاثیر بگذارد.

نحوه استفاده از آب، خشکسالی گسترده و تغییرات اقلیمی در ایران، نه تنها به خشک شدن دریاچه ارومیه انجامیده‌اند، بلکه برخی دیگر کانون‌های اصلی آبی در کشور را نیز به سرگذشت مشابهی دچار کرده‌اند. [بیشتر بخوانید: ایران به کویر تبدیل می‌شود؟]

XS
SM
MD
LG