لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

کشته شدن پنج بسیجی در درگیری با «پژاک» در استان کردستان


معاون سپاه بیت‌المقدس استان کردستان خبر داد که پنج نفر از نیروهای بسیج شهرستان کامیاران در این استان، شامگاه سه‌شنبه ۲۰ مرداد، در «درگیری سختی» با نیروهای گروه «پژاک» (حزب حیات آزاد کردستان) کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، ابراهیم حسینی گفت که گروه پژاک برای به گفته او «انتقام» از حمله نیروهای ایران به پایگاه این گروه در منطقه مرزی شمال غرب کشور به نیروهای بسیج حمله کرده‌است.

به گفته آقای حسینی، جمهوری اسلامی «بارها» به گروه پژاک هشدار داده بود که این پایگاه را تخلیه کند، اما این گروه به این هشدارها «توجهی نکرد» و در نهایت نیروهای جمهوری اسلامی به این پایگاه حمله و آن را «تصرف» کرده‌اند.

وی اضافه کرد: «ما می‌دانستیم که در عملیاتی تاکتیکی، انتقام این اقدام ما را می‌گیرند.»

معاون سپاه بیت‌المقدس استان کردستان اشاره‌ای به تاریخ حمله نیروهای جمهوری اسلامی به پایگاه گروه پژاک نکرده‌است.

گفته‌های آقای حسینی در حالی بیان شده‌است که وب سایت فرات نیوز، از وب‌سایت‌های نزدیک به گروه پژاک اعلام کرد که هنوز مشخص نیست، این نیروهای بسیج در درگیری با گروه پژاک کشته شده باشند.

در همین حال خبرگزاری دولتی ایرنا، دقایقی پس از انتشار خبر خود، نام گروه پژاک و جزئیات گفته‌های حمله نیروهای جمهوری اسلامی به پایگاه این گروه را حذف کرد و تنها نوشت که این نیروهای بسیج در درگیری با «عوامل ضد انقلاب» کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، در این درگیری پنج تن از بسیجیان شهرستان کامیاران به نام‌های پیمان ویسی، زانیار صحرایی، غلام رحمانی، میلاد درخشان و آرش نصیری کشته شده‌اند.

هفته پیش علیرضا آشناگر، استانداری کردستان حمله افراد شاخه نظامی پژاک (حزب حیات آزاد کردستان) را به پاسگاهی در مریوان، تأیید کرده و درعین حال گفته بود که در این حمله «چند شلیک کور به سمت نگهبانی پاسگاه» شده و تلفانی نداشته‌است.

با این حال گروه پژاک گفته‌است در این حمله تعدادی از مأموران ایرانی کشته شدند و افزوده‌است که به تلافی حمله سپاه پاسداران به افراد این گروه و «نقض محرز آتش‌بس» به این حمله دست زده‌است.

چند روز پیش از این درگیری، گزارش‌هایی دربارهٔ درگیری نیروهای سپاه پاسداران با نیروهای گروه پژاک در نزدیکی روستای «چم زرشک» از روستاهای «ثلاث و باباجانی» در استان کرمانشاه و کشته شدن تعدادی از نیروهای این گروه منتشر شده بود.

در همین حال رسانه‌های فعال در زمینه حقوق بشر روز یکشنبه، ۱۸ مرداد از اعدام سیروان نژاوی خبر داده‌اند. این زندانی کُرد پیشتر به اتهام عضویت در پژاک، در دادگاه انقلاب شهر مهاباد به مرگ محکوم شده بود.

در هفته‌های گذشته همچنین برخی رسانه‌های ایران، حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌کاکا) را به حمله به یک اتوبوس ایرانی، حمله به قطار آنکارا-تهران و همچنین منفجر کردن خط لوله گاز ایران به ترکیه متهم کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG