لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

جایزه جهانی شجاعت برای آتنا فرقدانی،‌ کارتونیست زندانی ایرانی


شبکه جهانی دفاع از حقوق کارتونیست‌ها اعلام کرد که آتنا فَرقَدانی، کارتونیست ایرانی که در زندان به سر می‌برد،‌ برنده‌ امسال جایزه‌ شجاعت این سازمان خواهد بود.

این جایزه‌ قرار است در تاریخ ۱۴ شهریور( ۵ سپتامبر) در مراسمی هم‌زمان با نشست سالانه انجمن کاریکاتوریست‌های مطبوعات آمریکا، از سوی رابرت راسل، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی این شبکه‌ به صورت غیابی به آتنا فرقدانی اهدا شود.

خانم فرقدانی اولین زن کارتونیست جهان است که این جایزه را به صورت انفرادی از آن خود می‌کند.

این جایزه در سال ۲۰۱۴ به صورت مشترک به دو کارتونیست از هند و فلسطین اهدا شد و آنها اولين زنانی بودند که این جایزه را دریافت می‌کردند.

شبکه‌ جهانی دفاع از حقوق کاریکاتوریست‌ها، جایزه‌ شجاعت خود را هر ساله به شخصی اهدا می‌کند که به خاطر کشیدن کاریکاتور و نبود آزادی بیان به خطر افتاده باشد.

پیش از این، نیک آهنگ کوثر در سال ۲۰۰۱ و مانا نیستانی در سال ۲۰۱۰ برنده این جایزه شده بودند.

آتنا فَرقَدانی روز دوم شهریور ۹۳ توسط ماموران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت و در روز ۱۱ آبان همان سال با قرار وثیقه آزاد شد.

او پس از آزادی در ويدئويی اينترنتی از نصب دوربين‌های مدار بسته در دستشويی‌ها و حمام‌های بند دو الف سپاه پاسداران خبر داد.

خانم فَرقَدانی سپس در مصاحبه‌ای با وب‌سايت جرس گفت که نقاشی‌های انتقادی‌اش و همچنین ارتباطش با خانواده قربانیان جنبش سبز و بهائیان محور اصلی بازجويی‌هايش بوده است.

بر اساس گزارش‌ها، خانم فَرقَدانی روز ۲۰ دی ۹۳ پس از معرفی خود به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران با «ضرب و شتم» ماموران بازداشت و به زندان قرچک ورامين منتقل شد.

او پس از انتقال به این زندان اعتصاب غذا کرد و در اسفند ۹۳ پس از بستری شدن در بیمارستان فیروزگر شهر ری به زندان اوین منتقل شد.

محمد مقیمی، وکیل آتنا فَرقَدانی، روز ۱۱ خرداد سال ۹۴ خبر داد که موکلش از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، با سه اتهام به ۱۲ سال و ۹ ماه زندان محکوم شده است.

کشیدن کارتونی از نمایندگان مجلس ایران، از جمله اتهامات اصلی خانم فرقدانی عنوان شده است.

XS
SM
MD
LG