لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

ایران تا پایان سال یک رزمایش موشکی برگزار می‌کند


فرمانده نیروی زمین ارتش جمهوری اسلامی می‌گوید که ایران تا پایان سال ۹۴، شش رزمایش تخصصی از جمله یک رزمایش موشکی برگزار خواهد کرد.

سرتیپ احمدرضا پوردستان، روز پنجشنبه ۲۲ مرداد، در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد درخواست چند تن از نمایندگان مجلس برای برگزاری یک رزمایش موشکی، گفته است که چنین رزمایشی «طبق زمان‌بندی ستادکل نیروهای مسلح، تا پایان سال» اجرا خواهد شد.

گفته‌های سرتیپ پوردستان در این زمینه را خبرگزاری فارس بازتاب داده است.

در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مرتبط با تسلیحات و موشک‌های بالیستیک، از پیچیده‌ترین نکات بر سر به نتیجه رسیدن مذاکرات بود، و در نهایت بر اساس سند توافق ممنوعیت‌های تسلیحاتی ایران تا سقف پنج سال، و محدودیت‌های موشکی‌اش تا سقف هشت سال باقی خواهند ماند.

توافق به دست آمده بین ایران و قدرت‌های جهانی، با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، مورد تأیید قرار گرفت، اما در این قطعنامه هم از ایران خواسته شد تا به فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالیستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی دست نزند.

این موضوع اعتراض‌هایی را در میان منتقدان توافق هسته‌ای برانگیخت و از جمله روز ۱۹ مرداد نیز ۳۱ نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکری کتبی به رییس جمهوری ایران خواستار «نپذیرفتن محدودیت در موضوع موشک‌های بالستیک در قطعنامه جدید شورای امنیت» شدند.

این نمایندگان در عین حال از حسن روحانی خواستند که از رزمایش‌های موشکی نیروهای مسلح ایران حمایت کند.

علاوه بر این ۲۳ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز روز ۱۵ مرداد در حمایت از بیانیه‌ گروهی از طلاب حوزه علمیه قم، خواستار از سرگیری آزمایش‌های موشکی ایران شدند.

در پاسخ به این درخواست، روز چهارشنبه نیز حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد که آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی «برابر مصوبات مقام معظم فرماندهی کل قوا در زمان خود انجام خواهد شد.

ایران مدعی است که آزمایش موشک‌های میان‌برد، نقض توافق اتمی‌اش با شش قدرت جهانی نیست و نهایتاً می‌تواند نقض قطعنامه ۲۲۳۱ باشد، که قطنامه‌ای الزام‌آور نیست.

آمریکا نیز به تازگی از زبان وزیر خارجه خود، تصریح کرده که تخطی از ممنوعیت‌های و محدودیت‌های تسلیحاتی و موشکی سازمان ملل توسط ایران، به معنی بازگشت خودکار تحریم‌های ایران نخواهد بود، گرچه ایالات متحده و متحدانش گزینه‌های دیگری در این شرایط در دسترس خواهند داشت.

دو رزمایش ارتش در غرب و شرق کشور

از میان شش رزمایش مورد اشاره فرمانده نیروی زمینی ارتش، یک رزمایش قرار است در مهرماه در غرب ایران برگزار شود، گرچه سرتیپ پوردستان اشاره بیشتری به جزئیات مرتبط با این رزمایش نکرده است.

این فرمانده ارشد نظامی همچنین گفته است که نیروی زمینی ارتش رزمایش دیگری در آبان ماه و آذرماه در شرق کشور برگزار خواهد کرد.

با این حال او اشاره کرده که «هیچ تهدیدی در شرق کشور نداریم و توانمندی ما در حدی است که هر تهدیدی را در نطفه خفه می‌کند».

XS
SM
MD
LG