لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۲

حسن روحانی: هلال شیعی نداریم


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، طرح اندیشه «هلال شیعی» را عامل «تفرقه» در منطقه نامید و تاکید کرد که «هلال شیعی» وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، این مقام حکومت ایران روز شنبه ۲۴ مرداد اظهار داشت: «برخلاف آنها که امروز می‌خواهند در منطقه ما تفرقه بیندازند، ما هلال شیعی نداریم بلکه قمر و بدر اسلام داریم.»

«هلال شیعی» اصطلاحی است که اشاره به شیعیانی دارد که در گستره سرمین‌های لبنان، سوریه، عراق، ایران و بحرین زندگی می‌کنند. این اصطلاح را ملک عبدالله، پادشاه اردن نخستین بار به کار برد، اما مقامات جمهوری اسلامی آن را رد می‌کنند و می‌گویند که با هدف «شیعه‌هراسی» طرح شده است.

اردیبهشت سال جاری نیز که گزارش‌ رسانه‌ها از اظهارات محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه بیان می‌کرد که وی از تشکیل «هلال شیعی» سخن گفته، روابط عمومی سپاه بلافاصله این مسئله را تکذیب کرد و طرح این اصطلاح را «سناریوی تبلیغاتی شکست‌خورده» اسرائیل و آمریکا «علیه ایران» نامید.

اکنون نیز حسن روحانی با رد این اندیشه می‌گوید: «همه ما مسلمانان یکپارچه و متحد در برابر کفر و نفاق عالم هستیم. مرز اسلام نه مرز خون، نه مرز ‌نژاد و نه مرز افراط است، مرز اسلام مرز اعتقاد، ایمان و اخلاق است.»

رئیس جمهور ایران در ادامه سخنان روز شنبه خود با اشاره به خشونت‌های منطقه هشدار داد که نباید اجازه داد اسلام را منشا خشونت نشان داد چرا که اسلام «جز در ضرورت از شمشیر استفاده نمی‌کند و با منطق و استدلال با جهان سخن می‌گوید».

به گفته وی، واقعیت دین اسلام «قانون، اخلاق و عطوفت» است و ایران در برابر «تحریف این واقعیت» که می‌خواهد اسلام را به «دین خشونت، افراط و کشتار» تبدیل کند، ایستاده است.

آقای روحانی سپس تاکید کرد که ایران امروز «یک نمونه است» که مانند دوران پیامبر اسلام اگرچه حاکمیت آن دست اکثریت است، اما «حقوق اقلیت حفظ می‌شود و برادری در میان شیعه و سنی برقرار است».

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که به تازگی تخریب نمازخانه اهل سنت در منطقه پونک تهران واکنش منفی روحانیون اهل سنت از جمله مولوی عبدالحمید، امام زاهدان و امام جمعه‌های اهل سنت شهرهایی نظیر راسک، آزادشهر، ایرانشهر و خاش را به دنبال داشت که آن را عاملی برای دامن زدن به اختلافات میان شیعیان و سنی‌ها دانستند.

XS
SM
MD
LG