لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

نخست‌وزیر یونان پس از استعفاء خواستار برگزاری انتخابات زودرس شد


الکسیس سیپراس در پی پذیرش سومین بسته نجات مالی برای یونان، هدف انتقادات شدید برخی از هم‌حزبی‌های خود قرار داشت
الکسیس سیپراس در پی پذیرش سومین بسته نجات مالی برای یونان، هدف انتقادات شدید برخی از هم‌حزبی‌های خود قرار داشت

الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان، استعفای خود و کابینه‌اش را تسلیم پروکوپیس پاولوپولوس، رییس جمهوری یونان، کرد و خواستار برگزاری انتخابات در سریع‌ترین زمان ممکن شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای سیپراس غروب پنج‌شنبه ۲۹ مرداد در دیدار با رییس جمهوری یونان عنوان کرد که پارلمان کنونی نمی‌تواند یک دولت فراگیر یا یک دولت وحدت ملی را تشکیل دهد.

الکسیس سیپراس در پی پذیرش سومین بسته نجات مالی برای یونان که شامل ۸۶ میلیارد یورو کمک مالی به آتن می‌شود، هدف انتقادات شدید برخی از هم‌حزبی‌های خود قرار داشت، امری که به قطع حمایت آنان از کابینه وی منجر شد تا بدین ترتیب دولت سیپراس اکثریتش را در پارلمان از دست بدهد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرگزاری یونانی «آتن» گزارش داده است که انتظار می‌رود انتخابات پارلمانی یونان روز ۲۹ شهریور برگزار شود. این گزارش همچنین به سخنرانی تلویزیونی آقای سیپراس اشاره کرده که ساعاتی قبل از دیدار وی با رییس جمهوری یونان انجام شد.

وی در این سخنرانی گفت که قصد دارد هر آن‌چه را که دولت او تاکنون انجام داده است به مردم یونان گزارش دهد تا آنها بتوانند یک بار دیگر تصمیم بگیرند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی از این سخنرانی نوشته است که سیپراس از نحوه مذاکرات دولت خود با وام‌دهندگان دفاع کرد و گفت که یونان بهترین معامله ممکن در شرایط کنونی را انجام داده است.

با این حال وام‌دهندگان بین‌المللی این وام ۸۶ میلیارد یورویی را به شرط کاهش شدید هزینه‌ها و افزایش مالیات‌ها به یونان داده‌اند، همان اقداماتی که آقای سیپراس در انتخابات زمستان سال گذشته به آن اعتراض کرد و وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات از آن اجتناب کند.

اما الکسیس سیپراس تاکید داشته که این بسته نجات مالی «انتخابی لازم» برای یونان بوده است. در جریان تصویب این بسته نجات مالی در پارلمان یونان بیش از ۴۰ نفر از هم‌حزبی‌های آقای سیپراس به آن رای ندادند.

XS
SM
MD
LG