لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۳

گروگان های پوتین چه کسانی هستند؟


از راست به چپ :نادیا ساوچنکو (خلبان)،اولگ سنستوف (فیلمساز) و استون کوهور (پلیس)
از راست به چپ :نادیا ساوچنکو (خلبان)،اولگ سنستوف (فیلمساز) و استون کوهور (پلیس)

یکی از آن‌ها افسر پلیس، دیگری فیلمساز و سومی خلبان است.

این سه نفر به شکل غیرقانونی از کشور خود ربوده شده و توسط یک دولت خارجی اسیر شده‌اند. زندگی آن‌ها نابوده شده و آینده آن‌ها در ابهام است.

این سه گروگان، دو مرد و یک زن، قربانیان جهاد رهبر روسیه علیه مقررات، عرف و قوانین بین المللی هستند.

ولادیمیر پوتین طی چند سال اخیر اقدامات خطرناکی انجام داده است.
از زمان آدولف هیتلر تاکنون او تنها رهبر یک کشور اروپایی است که بخشی از خاک یک کشور دیگر را به قلمرو خود ضمیمه کرده است. او یک جنگ از پیش طراحی شده را در اوکراین به راه انداخت که تاکنون هزاران قربانی گرفته است. او در روسیه یک فضای سرکوب، دگرستیزی و تخاصم جویی به راه انداخته است و بر سر قدرت و نفوذ بیشتر یک بازی خطرناک را با غرب شروع کرده است.

علاوه بر همه این‌ها او گروگانگیری کرده که رفتار مرسوم روسای باندهای تبهکار بین المللی است.

افسر پلیس

روسیه مدعی است استون کوهور جاسوس دولت استونی است که هنگام جاسوسی در روسیه بازداشت شده است. اما او جاسوس نیست. تنها جرم او انجام وظیفه درست و طعمه‌ای مناسب برای سیاست‌های رهبر روسیه است.
استون کوهور مامور اداره امنیت داخلی استونی است. او هنگام اسارت در مورد یک گروه تبهکاری روس که در استونی فعالیت دارد تحقیق می‌کرد. روز پنج سپتامبر ۲۰۱۴ برای ملاقات با یک خبرچین راهی یک روستای مرزی استونی بود که فقط چند کیلومتر با خاک روسیه فاصله دارد.

اما بعدا معلوم شد که این قرار ملاقات در حقیقت یک دام بوده است. چند فرد مسلح درمسیر راه او را ربوده و به روسیه بردند.

واحدهای مرزبانی استونی و روسیه در گزارش تحقیقات مشترک خود در مورد این حادثه که به هر دو زبان تهیه شده است می‌گویند از شواهد برمی آید که یک گروه از روسیه وارد خاک استونی شده و پس از به گروگان گرفتن این فرد به روسیه بازگشته است.

در پایان یک دادرسی نمایشی که به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است، بالاخره دادگاهی در روسیه استون کوهور را به جرم جاسوسی به ۱۵ سال زندان محکوم کرد.

فیلمساز

دولت روسیه مدعی است که اولگ سنتسوف تروریست است. اما او تروریست نیست. تنها جرم او این است که با شجاعت با الحاق زادگاهش به روسیه مخالفت کرده است.

اولگ سنتسوف یکی از فیلمسازان برجسته نسل جوان اوکراین و پدر دو فرزند خردسال است. او متولد ناحیه کریمه است و از حامیان فعال اعتراضات طرفدار غرب در شهر کیف بود که در سال ۲۰۱۴ روی داد.

او از مخالفان سرسخت الحاق کریمه به خاک روسیه بود و در عملیات رساندن غذا و تدارکات به نیروهای اوکراینی که در پایگاههای کریمه در محاصره بودند، نقش فعالی داشت.

اولگ سنتسوف روز ۱۴ مه ۲۰۱۴ به فاصله کوتاهی پس از شرکت در یک تظاهرات علیه الحاق کریمه به خاک روسیه، توسط ماموران امنیتی آن کشور در شهر سیمفروپول بازداشت و ناپدید شد.

او چند روز بعد از زندانی در شهر مسکو سردرآورد و به آتش کشیدن دفتر حزب روسیه متحد و توطئه برای سوراندن مجسمه لنین در شهر سیمفروپول متهم شد.
دادستانی تاکنون هیچ مدرک قانع کننده‌ای برای اثبات این اتهامات ارائه نداده و یکی از شاهدان اصلی پرونده شهادت خود علیه این کارگردان را پس گرفته و اعلام کرد که به اجبار این ادعا‌ها را مطرح کرده بود.

دادگاه فرمایشی اوله سنتسوف در شهر روستف در جنوب روسیه به پایان رسید و دادستانی خواستار ۲۳ سال مجازات زندان شده است.

آقای سنتسوف در دفاعیه پایانی خود گفت: «من از شما هیچ تقاضایی نخواهم کرد. همه می‌دانند دادگاهی که توسط یک قدرت اشغالگر اداره شود عادلانه نیست.»

خلبان

از میان گروگانهای خارجی پوتین این خلبان زن اوکراینی به نام نادیا ساوچنکو بیش از همه مشهور است.

دولت روسیه مدعی است که خانم ساوچنکو قاتل است. اما این واقعیت ندارد. تنها جرم او به خطر انداختن جانش برای دفاع از استقلال کشورش است.

او اولین خلبان نظامی زن اوکراین است و برای نبرد با شورشیان مورد حمایت روسیه داوطلب شد. او در جریان ماموریتی برای نجات گروهی از سربازان اوکراینی در ناحیه لوهانسک اوبلاست در اواسط ژوئن سال ۲۰۱۴ توسط جدایی طلبان اسیر شد.
چند روز بعد شورشیان اوکراین ویدئویی از بازجویی او منتشر کردند. او را به یک لوله فلزی دستنبد زده بودند.

چند هفته بعد او از زندانی در شهر مسکو سردرآورد و به مشارکت در قتل دو خبرنگار روس که در جریان خمپاره باران کشته شده بودند و ورود غیرقانونی به خاک روسیه متهم شد.

وکیل مدافع نایدا ساوچنکو می‌گوید مکالمات تلفن موبایل او و فیلم‌های ویدئویی نشان می‌دهند که هنگام مرگ دو خبرنگار روس خام ساوچنکو در زندان بوده است. دادستانی روسیه برای او ۲۵ سال زندان درخواست کرده است.
این سه نفر به غیر از اینکه گروگانهای خارجی ولادیمیر پوتین هستن یک نقطه اشتراک دیگر دارند.

همه آن‌ها متولد جمهوری‌های اتحاد شوروی سابق هستند که بعد به شهروندان وفادار و موفق کشورهایی بدل شدند که پس از فروپاشی اتحاد شوروی استقلال پیدا کردند.

برای ولادیمیر پوتین که سقوط و تجزیه اتحاد شوروی را یک فاجعه می‌داند همین نکته می‌تواند یک جرم بزرگ باشد.

اما دیگران باید این سه نفر را گروگان‌هایی تلقی کنند که به شکل غیرقانونی و توسط عوامل یک حکومت سرکش و متعرض ربوده شده‌اند.

XS
SM
MD
LG