لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۷

کره شمالی و کره جنوبی برای کاهش تنش به توافق دست یافتند


در سمت راست: کیم کوان‌جین، مشاور امنیت ملی کره جنوبی. در سمت چپ: هوانگ پیونگ‌سو، نماینده ارشد ارتش کره شمالی
در سمت راست: کیم کوان‌جین، مشاور امنیت ملی کره جنوبی. در سمت چپ: هوانگ پیونگ‌سو، نماینده ارشد ارتش کره شمالی

کره شمالی و جنوبی توانسته‌اند به توافقی دست پیدا کنند تا از تنش‌ها در شبه‌جزیره کره که در هفته‌های گذشته به طور فزاینده‌ای شدت گرفته بود و در نهایت به آتش‌باری دو طرف در نقاط مرزی انجامیده بود، بکاهند.

توافق میان دو کشور در ساعات آغازین روز سه‌شنبه سوم شهریور ماه به دست آمده است.

نمایندگان سئول و پیونگ‌یانگ، دو روز در حال مذاکره بودند و در نهایت کره شمالی پذیرفته است بابت زخمی شدن نظامیان همسایه جنوبی در پی انفجار مین، در اوایل ماه اوت، رسما پوزش بخواهد.

کره جنوبی نیز پذیرفته است به کار بلندگوهای تبلیغاتی در مرز با آن کشور، که دلیل حملات توپخانه‌ای کره شمالی عنوان شده، خاتمه دهد.

کره شمالی در عین حال قبول کرده تا به وضعیت «شبه‌جنگی»، که کیم جونگ‌اون، رهبر آن کشور در ۳۰ مرداد دستور به ایجاد آن داده بود، پایان دهد.

کیم جونگ‌اون ساعاتی پس از حملات توپ‌خانه‌ای کره شمالی که با پاسخ کره جنوبی همراه بود، از فرماندهان نیروهای مسلح خواسته بود تا به خط مقدم رفته و ارتش را برای یک عملیات نظامی در آماده‌باش قرار دهند.

پارک گونه، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، می‌گوید دو کشور باید از فرصت به دست آمده استفاده کرده و به کاهش تنش‌ها ادامه دهند.

خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یون‌هاپ، از قول مین کیانگ‌ووک، سخنگوی خانم پارک می‌گوید او «امیدوار است توافق به دست آمده سبب شود تا تمام مشکلات دو کره، از راه اعتماد، حل شود».

تنها ساعاتی پیش از اینکه توافق میان سئول و پیونگ‌یانگ شکل بگیرد، رئیس‌جمهوری کره جنوبی هشدار داده بود، تا وقتی کره شمالی رسما بابت انفجارهای اخیر پوزش نخواهد، بلندگوهای تبلیغاتی هم به کار خود ادامه می‌دهند.

کره شمالی پیشتر نقش خود را در انفجار مین که به زخمی شدن دو نیروی نظامی کره جنوبی انجامیده بود، رد کرده بود. در بیانیه‌ای که در مورد توافق صادر شده نیز آن کشور، آشکارا، نقش خود را در مین‌گذاری‌ها نپذیرفته است.

دو طرف در شبه‌جزیره کره، که زمانی یک کشور واحد بود، از سال ۱۹۵۳، یعنی پایان جنگ میان دو طرف، همچنان تنها در وضعیت «ترک مخاصمه» قرار دارند و توافق صلحی میانشان شکل نگرفته است.

XS
SM
MD
LG