لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

هاموند:‌ صدور ویزا در سفارت بریتانیا در چند ماه آینده آغاز می‌شود


وزیر خارجه بریتانیا روز سه‌شنبه، سوم شهریور، در یادداشتی که در روزنامه دولتی ایران به چاپ رسید با تاکید بر «تسهیل» ارتباط بین مردم دو کشور برای «اعتمادسازی»، ابراز امیدواری کرد که «طی چند ماه» آینده صدور ویزا در سفارت این کشور در تهران از سر گرفته شود.

فیلیپ هاموند با اشاره به مشکلات ایرانیان متقاضی دریافت ویزای بریتانیا نوشت که کار سفارت این کشور در تهران «با حضور مجموعه‌ای کوچک» از سر گرفته می‌شود و به همین دلیل خدمات ویزا بلافاصله پس از بازگشایی سفارت ارائه نخواهد شد.

وی در عین حال با بیان این که ازسرگیری ارائه خدمات ویزا در سفارت بریتانیا در تهران «در اولویت قرار دارد»، ابراز امیدواری کرد که این خدمات «طی چند ماه» آینده به ایرانیان عرضه شود.

سفارتخانه‌های ایران و بریتانیا ظهر روز یک‌شنبه، اول شهریور، پس از حدود چهار سال، به طور همزمان در لندن و تهران بازگشایی شد.

مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران، روز شنبه، ۳۱ مردادماه، در این زمینه گفته بود که پس از بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و بریتانیا، روابط دو کشور در سطح کاردار باقی می‌ماند.

با این حال وزیر خارجه بریتانیا پیش از سفر به تهران ابراز امیدواری کرده بود که روابط دو کشور طی ماه‌های آینده تا سطح سفیر ارتقا یابد.

آقای هاموند در یادداشت خود در روزنامه ایران نیز تاکید کرد که «مصمم» است که پایان مذاکرات اتمی را به «آغاز فصل نویی» از روابط کشورش با ایران تبدیل کند.

ویدر عین حال نوشت که «من انتظار ندارم تمام مشکلات یک‌شبه حل و فصل شوند».

آقای هاموند با بیان این که یک راه «اعتمادسازی» تسهیل ارتباط بین مردم دو کشور است، افزود که «بسیاری» از ایرانیانِ بریتانیا «سهم فوق‌العاده‌ای» در خدمت به این کشور داشته‌اند.

وزیر خارجه بریتانیا تاکید کرد: «من انتظار ندارم روابط ما با ایران از این پس برای همیشه فارغ از هر فراز و نشیبی پیش رود. اما به آینده امیدوارم.»

آقای هاموند همچنین نوشت که «جسارت و تهور» ایرانیان در «آزمودن شیوه‌های نو» او را در سفرش به تهران «تحت تاثیر» قرار داده است.

وی تاکید کرد که بریتانیا تلاش‌های خود را برای «ایجاد درک و احترام متقابل»، به‌ویژه از طریق دیپلماسی، و در آینده از طریق تجارت و بازرگانی ادامه خواهد داد.

یادداشت وزیر خارجه بریتانیا، پس از سرمقاله لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، دومین یادداشت یک وزیر خارجه اروپایی است که پس از حصول توافق اتمی در وین در روزنامه دولتی ایران منتشر می‌شود.

فیلیپ هاموند نخستین وزیر خارجه بریتانیا است که از سال ۲۰۰۳ تاکنون به ایران سفر می‌‌کند.

وی که برای بازگشایی سفارتخانه کشورش در ایران به تهران سفر کرده‌ بود با حسن روحانی، رئیس جمهوری، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، بیژن زنگنه، وزیر نفت، و ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، دیدار کرد.

بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران حدود چهار سال پس از آن اتفاق می‌افتد که در آذرماه سال ۹۰ عده‌ای تظاهرکننده که در برابر ساختمان این سفارت در تهران تجمع کرده بودند از در و دیوار وارد ساختمان شده و پرچم این کشور را پایین کشیدند.

بازگشایی این سفارت اعتراض برخی از رسانه‌های اصولگرا در ایران را به دنبال داشت و روز یک‌شنبه تجمعی در مقابل این سفارت برگزار شد که، به گفته سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی، تعدادی از تجمع‌کنندگان که «اصرار و سعی در برهم زدن نظم عمومی» را داشتند «به کلانتری هدایت و سپس آزاد شدند».

XS
SM
MD
LG