لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۴

بهروز آلخانی و پنج نفر دیگر در زندان ارومیه «اعدام شدند»


بهروز آلخانی که از سوی ایران به اتهام ترور دادستان شهر خوی و همکاری با گروه «پژاک» به اعدام محکوم شده بود، با وجود درخواست سازمان عفو بین‌الملل برای توقف حکم به دلیل مشخص نبودن نتیجه درخواست تجدید نظر، در زندان ارومیه «اعدام شده است».

خانواده آقای آلخانی این موضوع را بامداد چهارم شهریور ماه به «کانون مدافعان حقوق بشر کردستان» گفته‌اند.

وب‌سایت کانون مدافعان حقوق بشر کردستان از قول یک «منبع آگاه» گفته است پنج نفر دیگری که اعدام شده‌اند، به جرایمی در ارتباط با مواد مخدر محکوم بودند.

علاوه بر سازمان عفو بین‌الملل، اعضای خانواده این شهروند نیز خواستار توقف حکم اعدام و انتظار برای رسیدن نتیجه دادگاه تجدید نظر در مورد او شده بودند.

سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه گفته بود «اجرای مجازات اعدام، در حالی که زندانی در انتظار نتیجه درخواست تجدید نظر است، نقض قوانین ایران و نیز قوانین بین المللی است.»

پیشتر یک بار دیوان عالی حکم او را نقض کرده بود. پس از آن دادگاه تجدید نظر مجددا او را به اعدام محکوم کرد که باز هم از آن حکم فرجام خواسته شده بود و خانواده او گفته‌اند متهم در انتظار نتیجه تجدید نظر و رای نهایی دیوان عالی بوده است.

در مرداد ماه سال ۱۳۹۱ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گزارش داده بود که ۲۸ تن از اهالی مناطق غربی ایران از جمله به اتهام عضویت در احزاب کرد مانند «پژاک»، با حکم اعدام روبرو شده یا در مرحله تجدیدنظر هستند.

حزب حیات آزاد کردستان، پژاک، از سوی جمهوری اسلامی به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

نام آقای آلخانی نیز در همان زمان عنوان و گفته شده بود اتهام او علاوه بر عضویت در پژاک، «مشارکت در ترور دادستان خوی»، ولی حاجی قلی‌زاده، است.

در سال گذشته اعتصاب غذای بهروز آلخانی و چندین زندانی دیگر در زندان مرکزی ارومیه با واکنش ۲۱ سازمان حقوق بشری روبه‌رو شده بود. این سازمان‌ها که کسانی مانند شیرین عبادی، هادی قائمی یا شادی صدر از مدیران آنها هستند، خواستار رسیدگی به «وضعیت ایمنی و بهداشتی» ۲۷ زندانی سیاسی کُرد شده بودند.

در آذر ماه همان سال سازمان عفو بین‌الملل نگرانی خود را در مورد «تهدید» مقام‌های ایران «به تسریع» اعدام بهروز آلخانی و ۹ زندانی کُرد دیگر ابراز کرده بود.

از دیگر کسانی که در همان زمان در مورد وضعیتش ابراز نگرانی شده بود، سامان نسیم بود که گفته شده بود در ۱۷ سالگی بازداشت شده و «تحت شکنجه» اعتراف کرده است. در اسفند ماه گذشته خبرهای ضد و نقیضی در مورد اعدام او منتشر شد.

XS
SM
MD
LG