لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۵

خامنه‌ای: دشمنی آمریکایی‌ها کمتر نشده است


دیدار آیت‌الله علی خامنه‌ای با اعضای هیات دولت ایران
دیدار آیت‌الله علی خامنه‌ای با اعضای هیات دولت ایران

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار با اعضای کابینه یازدهم، خواستار توجه دولت حسن روحانی به آن‌چه «دشمنی» آمریکا و اسرائیل خوانده است، شد و تاکید کرد که این «دشمنی» کم نشده است.

این اظهارات که روز چهارشنبه چهارم شهریور، در پایگاه اطلاع‌رسانی آقای خامنه‌ای منتشر شده حاوی اشاراتی به توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی است و رهبر جمهوری اسلامی خطاب به هیئت وزیران ایران گفته که وی نسبت به «بی‌توجهی احتمالی» مسئولان کشور به «اهداف دشمنان»، «نگران» است و در این باره «دغدغه» دارد.

آیت‌الله خامنه‌ای در این باره گفته است: «از اول انقلاب تا امروز دشمنی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها با انقلاب و جمهوری اسلامی کم نشده است و این واقعیت نباید به هیچ وجه در ذهن مسئولان کم‌رنگ شود».

آقای خامنه‌ای حدود ۱۰ روز قبل نیز با تکرار مواضع خود علیه ایالات متحده عنوان کرده بود که آمریکا از طریق توافق اتمی به دنبال «راهی برای نفوذ در کشور» بوده و جمهوری اسلامی اجازه این نفوذ را نمی‌دهد.

رهبر جمهوری اسلامی تاکنون به صراحت نظر خود را درباره متن توافق هسته‌ای وین اعلام نکرده، اگرچه سخنان پیشین او با تقدیر از هیئت مذاکره‌کننده ایرانی همراه بوده است.

وی در سخنرانی روز چهارشنبه خود نیز بار دیگر به توافق هسته‌ای اشاره کرد و در این باره اظهار داشت: «پایان دادن به مذاکرات هسته‌ای یکی از کارهای بسیار مهمی است که انجام شده و امیدواریم که اگر در این زمینه برخی مسائل و مشکلاتی هم وجود دارد، برطرف شود».

پیش از این حسین شریعتمداری، نماینده آقای خامنه‌ای در موسسه روزنامه کیهان گفته بود که رهبر جمهوری اسلامی از متن توافق هسته‌ای راضی نیست، این مسئله اما انتقاد معاون فرهنگی، اجتماعی فرمانده کل سپاه پاسداران را به دنبال داشت که اظهار داشت، آقای شریعتمداری اصرار دارد بگوید رهبر جمهوری اسلامی مثل او فکر می‌کند.

با این حال علی خامنه‌ای قبلاً تأکید داشته که موضوع جمهوری اسلامی نسبت به آمریکا حتی بعد از توافق هسته‌ای تغییر نکرده است.

وی اظهار داشت: «باید در هر شرایطی در اتخاذ مواضع انقلابی صراحت داشت و صریح و بدون رودربایستی، در مقابل دشمن مواضع انقلاب و مبانی امام [آیت‌الله خمینی] را بدون ترس و خجالت بیان کرد. اگر غفلت شود ناگهان متوجه می‌شویم که دشمن در جاهایی رخنه کرده و مشغول کارهای خطرناک فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است. بنابراین باید کاملاً مراقب باشیم».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که جمهوری‌خواهان و برخی دموکرات‌های کنگره آمریکا به مخالفت با توافق هسته‌ای وین برخاسته‌اند و کنگره به زودی درباره این توافق اعلام نظر می‌کند.

XS
SM
MD
LG