لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

روحانی درباره حصر: کسی از تبدیل شدن موضوع به یک مساله دائمی سود نمی‌برد


رئیس جمهوری ایران در پاسخ به سئوالی درباره تلاش‌هایش برای رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش سبز، گفت که «تلاش خود را برای حل معضلات سیاسی انجام داده‌ام حال در زمان آن می‌توان بیشتر درباره‌اش توضیح داد.»

حسن روحانی، روز شنبه، هفتم شهریور، در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران تاکید کرد که «لازم نیست همه چیز را هم اعلام کرد» و پیش از موعد اعلام کردن اقدامات «چیدن میوه نارس» است.

رئیس جمهوری ایران با اشاره به سخنان پیشین خود در اینباره گفت که «کسی از تبدیل شدن یک موضوع به یک مساله دائم درکشور سود نمی‌برد.»

وی اضافه کرد: «در عین حال باید حوصله لازم را به خرج دهیم تا در زمان مناسب مسائل را به حل و فصل برسانیم. هم تعامل گرا باشیم هم تحمل گرا.»

رییس جمهوری ایران گفت:« هر پرونده داخلی و خارجی را اگر بتوانیم در چارچوب منافع ملی حل کنیم به نفع ماست.»

حسن روحانی در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ وعده داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات می‌تواند شرایطی را ظرف یک سال فراهم بیاورد که «نه تنها آن‌ها که در حصر هستند آزاد شوند بلکه حتی کسانی هم که به خاطر مسائل سال ۸۸ در زندان هستند، آزاد شوند.»

با این حال خانواده مهدی کروبی پیش از این آقای روحانی را به عدم پایبندی به وعده های انتخاباتی خود برای رفع حصر متهم کرده‌اند.

نیازی به تصویب توافق اتمی وین درمجلس نیست

رئیس جمهوری ایران، در نخستین نشست مطبوعاتی خود پس از توافق اتمی وین گفت که این توافق معاهده بین المللی جدیدی نیست که نیاز به تصویب در مجلس داشته باشد.

وی با اشاره به اصل ۱۲۵ قانون اساسی تاکید کرد که وقتی توافقی را رئیس جمهوری یا نماینده قانونی او امضا کنند باید برای تصویب به مجلس فرستاده شود، در حالیکه مقامات ایران در توافق اتمی وین چیزی را امضا نکرده‌اند و آنچه که براساس این توافق انجام خواهد شد، مربوط به اجرای معاهده ای است که ایران قبلا آن را پذیرفته است.

آقای روحانی با اشاره به اینکه هیچ یک از کشورهای گروه ۵+۱ توافق اتمی وین را در مجلس خود تصویب نمی‌کنند تاکید کرد تصویب این توافق به معنای ایجاد «الزامات جدید» برای ایران و به نفع این کشور‌ها است.

آقای روحانی اضافه کرد: «چرا می‌خواهیم فشاری را از لحاظ حقوقی بر مردم ایران وارد کنیم که هیچ الزامی ندارد.»

به گفته آقای روحانی، پرونده اتمی ایران از ابتدا تحت نظر شورای عالی امنیت ملی ایران بوده و بررسی توافق اتمی وین در این شورا نیز «مراحل نهایی خود را طی می‌کند.»

بر اساس قانونی با عنوان «الزام دولت به حفظ دستاورد‌ها و حقوق هسته‌ای» باید «نتیجه مذاکرات» درباره برنامه اتمی ایران «به مجلس ارائه شود» و در همین حال ۲۰۱ نماینده مجلس از دولت خواسته‌اند که «هرچه سریع‌تر» توافق اتمی وین را «در قالب لایحه‌ای» به مجلس ارائه کند.

با این حال محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، روز سه شنبه، ۲۷ مرداد، درخواست نمایندگان مجلس برای ارائه لایحه درباره توافق اتمی وین (برجام) را «خلاف قانون اساسی» خوانده و گفته بود که چون این توافق به امضای رئیس جمهوری یا نماینده او نمی‌رسد، بنابراین «نیازی به تصویب در مجلس ندارد.»

در همین حال محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفته بود که توافق اتمی وین در واقع نحوه «مدیریت» تعدادی از قطعنامه های شورای امنیت است که با یک قطعنامه دیگر لغو شده است.

«در انتخابات به وظایف خود به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی عمل خواهم کرد»

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به وظایف خود به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی عمل خواهد کرد.

وی تاکید کرد که تلاش دولتش در دو سال گذشته در جهت ایجاد «ثبات و آرامش» بوده است و در دو سال بعد تلاش دولتش در جهت ایجاد «رونق و پیشرفت» خواهد بود.

رئیس جمهوری ایران گفت که «رشد و رونق در زمینه سیاسی» در اسفند ماه و در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در انتخاباتی «رقابتی‌تر» و «با احساس سلامت بیشتر» ظاهر خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای دستیابی به این هدف همه نهاد‌ها باید دست به دست هم بدهند و با کسی دعوا نداریم، افزود: «من در انتخابات به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی به وظایف خودم عمل خواهم کرد. حال ممکن است برخی خوشحال شوند و برخی خوشحال نشوند. اما به هر حال ما باید مجری قانون باشیم و کاری به بقیه‌اش نداریم.»

آقای روحانی پیش از این گفته بود که شورای نگهبان «ناظر است، نه مجری» و افزوده بود: «کسی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا خیر، هیئت اجرایی است.»

این سخنان واکنش شدید تعدادی از منصوبان رهبر جمهوری اسلامی از جمله رئیس قوه قضائیه، فرماندهان سپاه پاسداران و امامان جمعه را به دنبال داشت.

رییس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان خود درباره اقدامات دولت برای مبارزه با فساد گفت که اقتصاد ایران با مشکلات «نفتی بودن»، «رانتی بودن»، «انحصار» و «حضور پررنگ برخی از دستگاه هایی که خیلی در شانشان کار اقتصادی نیست» مواجه است.

وی با تاکید بر اجرای قانون برای مبارزه با فساد افزود: «نمی‌دانیم چرا حرف حق تلخ است و وقتی می‌گوئیم قانون بعضی‌ها خیلی ناراحت می‌شوند و دعوت به قانون را حاشیه سازی می‌نامند، اگر قانون حاشیه است، پس متن‌‌ همان رانت می‌شود.»

آقای روحانی با اشاره به نقش رسانه‌ها برای مبارزه با فساد افزود: «متاسفانه وقتی صحبت از رانت می‌کنیم نشانه‌های آن را در رسانه‌ها هم می‌بینیم.»

وی تاکید کرد: «گاهی رسانه‌ای هر چه می‌گوید و تهمت، افترا و دروغ می‌گوید در مورد آن قانون اجرا نمی‌شود اما وقتی از رسانه دیگری کوچک‌ترین خطایی سر بزند همه دستگاه‌ها فعال می‌شوند که قانون را اجرا کنند.»

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که پس از لغو تحریم‌های کشورهای غربی علیه ایران پول نفت باید در بخش سرمایه گذاری هزینه شود و نیاز ایران به مصرف و واردات باید از صادرات غیرنفتی تامین شود.

وی با اشاره به ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی ایران درسالهای گذشته گفت که اثر این درآمد «تقریبا صفر شدن اشتغال خالص بوده است.»

به گفته آقای روحانی، ایران دراین مدت «بهشت کارگران و مهندسان خارجی» برای صادرات تولیداتشان به ایران بوده است.

آقای روحانی در ابتدای مصاحبه مطبوعاتی خود نیز گفت که دولتش تمام تلاش خود را کرده تا در سیاست داخلی «زخم جدیدی ایجاد نکند و در بر زخم‌های گذشته مرهم بگذارد.»

XS
SM
MD
LG