لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۸

اوباما: تغییرات اقلیمی دیگر معضل آینده نیست، چالش امروز است


رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید مشکلات ناشی از تغییرات آب‌وهوایی دیگر مسئله‌ای نیست که به آینده مربوط شود، بلکه چالشی‌ست برای امروز و چیزی که وضعیت سده آینده را مشخص خواهد کرد.

باراک اوباما، در کنفرانسی در آلاسکا در نهم شهریور ماه، شرایط را «هشداردهنده» و تهدید را «رو به رشد» توصیف کرده و در عین حال گفته است مقابله با آن، با سرعتی که لازم بود انجام نشده است.

به گفته او چالش ناشی از تغییرات اقلیمی در زمین، «خط و خطوط این قرن را شدیدتر از هر چیز دیگری تحت تاثیر قرار خواهد داد».

کم‌وبیش یک ماه پیش، او بار دیگر گفته بود «تهدیدی بزرگ‌تر از تغییرات آب‌وهوایی پیش روی نسل ما و نسل آینده نیست».

در فرودین ماه گذشته نیز بر ضرورت تلاش برای بهبود وضعیت، از جمله با کاستن گازهای آلاینده، تاکید کرده بود.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده، نهم شهریور ماه گفته است «مشکلات مختلف ناشی از فعالیت‌های انسانی برای اقلیم ما، سریع‌تر از آنچه می‌اندیشیدیم رخ می‌دهد».

او در سخنان خود بر فوری بودن لزوم مقابله با مشکلات تاکید زیادی کرده است.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده پیشتر طرحی جدید را ارائه کرده بود که هدف از آن کاهش گازهای آلاینده گلخانه‌ای ِ ناشی از نیروگاه‌های برق آن کشور، به یک‌سوم، طی پانزده سال آینده است.

کنفرانس بین‌المللی مقابله با تغییرات اقلیمی درماه دسامبر در پاریس برگزار می‌شود.

آمریکا و چین، در صدر تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای قرار دارند. گازهایی که از مهم‌ترین عوامل تغییرات اقلیمی به شمار می‌روند.

اوباما در آلاسکا گفته است، در کنفرانس امسال در پاریس «جهان بالاخره باید به توافقی برای حفاظت از تنها زمینی که داریم، در حالی که هنوز چنین کاری شدنی‌ست، دست یابد».

خبرگزاری فرانسه می‌گوید پیشتر وزیران کشورهای اروپایی، آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور، بیانیه‌ای مشترکی صادر کرده بودند که در آن بر «عزم راسخ» برای گرفتن «نتیجه‌ای دلخواه» تاکید شده است.

XS
SM
MD
LG