لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

یزدی: نظارت شورای نگهبان بر انتخابات استصوابی است نه تماشایی


محمد یزدی، رییس مجلس خبرگان
محمد یزدی، رییس مجلس خبرگان

محمد یزدی، رییس مجلس خبرگان رهبری، درباره انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان گفت که «امسال دو انتخابات در پیش داریم و با هیچ‌کس هیچ تعارفی نداریم. وزارت کشور، مجری انتخابات و شورای نگهبان، ناظر انتخابات است و نظارتش هم استصوابی است نه تماشایی».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد یزدی این اظهارات را روز سه‌شنبه ۱۰ شهریور در نطق خود در روز اول هجدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد.

گفتگوی سمیرا قرایی با علی اصغر رمضانپور در مورد نقش شورای نگهبان
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:37 0:00
لینک مستقیم

وی در عین حال افزود: «اما مطابق اصولی که طبق متن قانون اساسی است در انتخابات، اجرا با وزارت کشور، و نظارت تصویبی با شورای نگهبان است و ان‌شاءالله که با هم تعامل داشته باشند به خصوص چون دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری با هم می‌باشد».

مسئله نظارت بر انتخابات در هفته‌های اخیر با مناقشاتی همراه بوده‌است به گونه‌ای که حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، روز ۲۸ مرداد ضمن اعتراض تلویحی به رد صلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات، این تذکر را مطرح کرده بود که شورای نگهبان، ناظر، و دولت، مجری انتخابات، است و «نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند».

این گفته‌های آقای روحانی اعتراض شماری از اصول‌گرایان و امامان جمعه را به دنبال داشت و محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، نیز در واکنشی تند، رییس جمهوری ایران را به تلاش برای «تضعیف» شورای نگهبان متهم کرد.

در واکنش به این سخنان، علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، با انتقاد از گفته‌های فرمانده سپاه پاسداران تاکید کرد که ورود این نهاد نظامی به عرصه سیاست و انتخابات «به صلاح کشور نیست».

با این حال، فرمانده سپاه پاسداران روز سه‌شنبه ۱۰ شهریور​ بار دیگر در مورد انتخابات پیش رو سخن گفته و اظهار داشت: «دشمنان در پی این هستند که در جریان هر انتخابات افرادی در حاکمیت قرار بگیرند که حمایت‌کننده سیاست‌های آنها باشند و برنامه‌ریزی‌هایی در عرصه سیاسی و فرهنگی دارند که آن را از طریق جریانات مختلف و احزاب عملی می‌کنند».

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما محمدعلی جعفری افزود: «البته بصیرت و هوشیاری مردم ما به ویژه پس از فتنه ۸۸ به آن حد رسیده که این نوع ترفند حزب‌بازی و بازسازی‌های جدید احزاب را که مخالف مسیر انقلاب است تشخیص دهند».

این سخنان آقای جعفری می‌تواند از جمله به مسئله تاسیس حزب اتحاد ملت ایران اسلامی اشاره داشته باشد، چرا که بیشتر اعضای مؤسس این حزب تازه تأسیس، اعضای سابق جبهه مشارکت هستند؛ حزب اصلاح‌طلبی که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ از سوی مقام‌های قضایی منحل اعلام شد.

در روزهای اخیر خبرهایی در مورد بازداشت و سپس آزادی «با قرار وکالت» علی شکوری راد، دبیرکل این حزب، مخابره شد.

اظهارات محمد یزدی در مورد مسئله بررسی برجام در مجلس

محمد یزدی روز سه‌شنبه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به توافق اتمی ایران و قدرت‌های جهانی و برجام [برنامه جامع اقدامات مشترک] اشاره کرد و گفت: «به هر حال برجام مسیر قانونی خود را طی می‌کند. آقای رییس جمهوری هم در این جلسه حضور دارند و باید گفت برجام چون تعهد دارد اصل قانون اساسی شامل آن می‌شود و این شبهه که چون امضا نشده نباید در مجلس مطرح شود، نباید به وجود بیاید».

او تأکید کرد که «از نظر قانون اساسی وقتی کلمه تعهد وجود داشته باشد، قانون اساسی شامل آن می‌شود و مجلس حق دارد بررسی کند. برجام در شورای عالی امنیت ملی هم در حال بررسی شدن است و طبق نام آن برنامه جامع اقدام مشترک است که هر دو طرف باید اقدام کنند و به زودی هم موعد اقدام فرا می‌رسد».

وی در ادامه عنوان کرد: «باید ما مراقب باشیم این برنامه سیاست خارجی ما را تغییر ندهد. جمهوری اسلامی ایران، آمریکا را اولین دشمن خود می‌داند».

پیش از این، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران درخواست نمایندگان مجلس برای ارائه لایحه درباره توافق اتمی وین (برجام) را «خلاف قانون اساسی» خوانده و گفته بود که چون این توافق به امضای رییس جمهوری یا نماینده او نمی‌‌رسد، بنابراین «نیازی به تصویب در مجلس ندارد».

XS
SM
MD
LG